Een eigen spelcomputer bouwen

We weten nu hoe we een groot project systematisch kunnen aanpakken. 

“Een leerzaam traject, waarin veel lesstof van de afgelopen 2 jaar terugkwam,” zeggen Niels Roos en Arjan van den Bogaard. Zij bouwden een eigen spelcomputer: 3D Pong.

Hardware en software ontwikkelen

Niels en Arjan volgen de major Smart Hardware. Een major voor studenten Elektrotechniek en Technische Informatica. In het tweede studiejaar bouw je je eigen spelcomputer. De opdracht voor Niels en Arjan was om zowel de hardware als software te ontwikkelen voor een 3D-versie van de oude computergame Pong. Een tafeltennisspel dat door 2 spelers gespeeld wordt met 2 beeldschermen en 2 controllers.

“Het was een mooi project waarin veel van wat we geleerd hebben terugkwam. Zoals aandacht voor de specificaties van de opdracht en het op 1 lijn komen met de opdrachtgever. We weten nu hoe we een groot project systematisch kunnen aanpakken. Van het helder krijgen van de opdrachtspecificaties, naar onderzoek, ontwerpen, realiseren en ten slotte het testen en aanpassen,” licht Arjan toe. De verschillende vakken sloten perfect aan op het project. 

Virtual reality

De studenten gingen aan de slag met het maken van de computer en met de controllers die als ‘batjes’ dienden. Daar kwam veel bij kijken: het genereren van beeldsignaal en geluid, maar ook het inbedden van spellogica en draadloze communicatie tussen de verschillende systeemonderdelen. En sommige projectgroepen gingen nog verder. “Onze groep heeft een virtuele reality-bril toegevoegd aan de game. Een extra uitdaging waarmee we een nog innovatiever eindresultaat wilden opleveren”, vertelt Niels. 

Samenwerken en presenteren

Naast technische kennis en aanpak van het project, leerden studenten ook van het samenwerken in een team en het presenteren van het eindresultaat.