Femke Gijsbers

Femke Gijsbers

Femke is onderzoeker bij het lectoraat Jeugd, Gezin & Samenleving. Daarnaast is zij docent aan Avans Hogeschool bij de Academie voor Sociale Studies in Den Bosch.

Loopbaan

Femke is sinds 2009 docent Social Work bij Avans in Den Bosch. Daar coacht zij onder meer eerste en tweedejaars studenten die in de praktijk samenwerken in een leergemeenschap gericht op het versterken van Intercultureel Talent. Voor ze bij Avans Hogeschool aan de slag ging, werkte ze onder andere als projectmanager bij een marktonderzoekbureau en als onderzoeker bij Forensisch Psychiatrisch Centrum de Rooyse Wissel.

Daarnaast is Femke actief als bestuurslid bij stichting Ondernemend Onderwijs ‘s-Hertogenbosch. Ook is ze betrokken bij diverse lokale organisaties, bijvoorbeeld via het coachen van ondernemende studenten. Ze is initiatiefnemer van de Bossche Talent School en ze is als vrijwilliger verbonden aan zorginstelling Cello.

Expertise 

Femke studeerde sociologie in Nijmegen. Ze is zeer geïnteresseerd in maatschappelijke ongelijkheid en manieren om sociale inclusie te versterken. De afgelopen 2 jaar deed zij onderzoek naar herstelgericht werken met de sociale omgeving binnen de forensische psychiatrie. Zelf zegt zij daarover: “Ik vind het belangrijk dat we jonge mensen de ruimte geven om verantwoordelijkheid te nemen en mee te doen, zodat ze eigenaarschap voelen voor hun wereld. Iedereen kan op haar of zijn manier een steentje bijdragen aan het creëren van een prettige leef- en leeromgeving.”

Onderzoek

Femke is verbonden aan het cluster Culturele Diversiteit en het Thematisch Lerend Netwerk Z-route & Inburgering. Zij gaat aan de slag met actieonderzoek naar hoe interactie tussen jonge nieuwkomers en Nederlandse jongeren duurzaam tot stand komt. 

Onder andere door onderzoek en positieve energie wil zij bijdragen aan een mooie, prettige en vriendelijke wereld. Femke: “Een leefbare, liefdevolle wereld vraagt van mensen een actieve, open, bewuste betrokkenheid bij elkaar en hun omgeving, en erkenning voor diversiteit. Er is daadkracht, ondernemingszin en ruimte nodig om de ideeën die je voor je omgeving hebt te realiseren en om de obstakels die je tegenkomt het hoofd te bieden. Participatieve methodes zijn daarvoor bij uitstek geschikt. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen.”