Afgerond

In dit project hebben onderzoekers aanbevelingen gedaan voor het geven van formatieve feedback in het schrijfonderwijs van de Juridische Hogeschool Avans & Fontys.

gevel met logo Juridische Hogeschool Avans & Fontys

Voor een jurist is goede schrijfvaardigheid onontbeerlijk. Niet alleen is alle wet- en regelgeving waarmee hij moet werken schriftelijk vastgelegd, maar hij moet zijn analyses en argumentatie in de meeste gevallen ook zelf weer op papier zetten, zo overtuigend en doelgroepgericht mogelijk.

Schrijfvaardigheid

Daarom wordt er op de Juridische Hogeschool behoorlijk wat aandacht besteed aan schrijfvaardigheid. Toch levert die aandacht vaak nog niet het gewenste resultaat op. Voor veel studenten staat een goede schrijfvaardigheid gelijk aan foutloos schrijven; ze lijken structuur en stijl vaak niet bewust in te zetten om hun schrijfdoel te bereiken. En ondanks die focus op taalfouten, staan er over het algemeen nog veel taalfouten in de stukken die studenten opleveren, ook na het eerste jaar.

In dat eerste jaar krijgen de studenten in het eerste blok een inleidend vak Taal en Recht, in het tweede blok leren ze een goede adviesbrief schrijven, in het derde blok schrijven ze een bezwaarschrift en maken ze een taaltoets en in het vierde blok schrijven ze een rapport. Vooral in het derde blok lijken studenten het moeilijk te vinden hun juridische argumenten om te zetten in een helder geschreven, goed gestructureerd en foutloos bezwaarschrift. Ook los van de juridische inhoud vinden ze het lastig om kritisch te kijken naar de taalkundige correctheid van een tekst, zoals blijkt uit de lage rendementen bij de taaltoets aan het eind van het derde blok.

Resultaat

In dit project hebben onderzoekers op basis van wetenschappelijke literatuur aanbevelingen gedaan over hoe je het beste formatieve feedback kunt geven in het schrijfonderwijs aan juridische studenten. Deze aanbevelingen zijn ingepast in het onderwijsconcept van de Juridische Hogeschool.
Publicaties van dit project staan op de HBO Kennisbank.

Ook betrokken bij dit project

Miekske van der Sman, docent taalvaardigheden bij de Juridische Hogeschool Avans & Fontys