In het onderzoek ‘Op weg naar de leerkracht die je wilt, moet én kunt zijn’ focust Mayke Verhagen op de verhouding tussen vakmatige en persoonlijke ontwikkeling bij studenten aan de pabo van Avans Hogeschool.

In balans

De professionele ontwikkeling tot leerkracht en de persoonlijke ontwikkeling van een student zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hoe meer in balans, des te steviger lijkt de leerkracht in wording zich te ontwikkelen. In de huidige landelijke zoektocht naar meer en vooral ook stevige en stabiele leerkrachten voor de klas, lijkt de ontwikkeling van dit zelfbewustzijn van levensbelang. Het onderzoek draait om de wijze waarop de ontwikkeling van die professionele identiteit plaatsvindt. Ander belangrijk punt is hoe docenten en begeleiders die ontwikkeling binnen de opleiding positief kunnen begeleiden.

Aandacht

De opleiding tot leerkracht basisonderwijs van Avans besteedt uiteraard aandacht aan de begeleiding van dit proces. De theoretische basis van waaruit de keuzes binnen het lesprogramma gemaakt worden, is echter niet duidelijk. Met dit onderzoek wil Mayke de laatste inzichten over de ontwikkeling van die professionele identiteit in kaart brengen. Met deze kennis wil ze in gesprek te gaan met de primaire actoren in het opleidingsproces, namelijk de studenten en hun begeleiders, de opleidingsdocenten.

Betere begeleiding

Doel van het onderzoek is een bijdrage te leveren aan een betere begeleiding van de ontwikkeling van de professionele identiteit. Op weg dus naar meer zelfbewuste professionals, die zichzelf kunnen bijsturen tijdens de ontwikkeling van hun positieve en constructieve professionele identiteit. In goede en júist ook in moeilijke tijden.