Afgerond

Met het onderzoek ‘Ik leer, omdat wij leren’ onderzocht Marlies Bax voor een onderwijsstichting wat er gebeurt aan samenwerkend leren.

Samenwerkend leren lijkt een veelbelovende manier voor leerkrachten om te leren over de eigen (onderwijs)praktijk. Marlies Bax deed voor het lectoraat Leerkracht het onderzoek ‘Ik leer, omdat wij leren’. Hiermee wilde ze inzicht krijgen in wat er gebeurt aan samenwerkend leren van leerkrachten binnen de stichting INOS, Stichting Katholiek Onderwijs Breda, waarvoor ze werkzaam is. Ze bekeek wat er op de scholen van INOS gebeurt als het gaat om samen leren, hoe het vorm krijgt en welke factoren er invloed op hebben.

Gesprekken

Om een goed beeld te krijgen voerde ze gesprekken met 10 directeuren en met mensen die leidinggeven aan leergemeenschappen. Na verwerking van de data heeft ze met een focusgroep, bestaande uit directeuren van diverse basisscholen de input gevalideerd en aangevuld.

Doorontwikkelen

Het onderzoek maakte duidelijk dat er binnen INOS veel samenwerkingsvormen zijn waar leerkrachten en directeuren van en met elkaar leren en waarin ze elkaar inspireren. Het is echter geen onderdeel van de dagelijkse praktijk. Ook is de koppeling tussen het samenwerken en het leren niet vanzelfsprekend en gebeurt dit niet altijd bewust. Diverse goede voorbeelden, zoals de bovenschoolse leergemeenschappen, curriculumontwerp en projecten of werkgroepen waarin wordt samengewerkt, hebben ontwikkelpotentieel. Door deze beter te benutten zal het van en met elkaar leren meer vorm krijgen binnen INOS. Als directies meer sturen op factoren als tijd geven, een duidelijke onderwijsvisie, een open cultuur, eigenaarschap bij leerkracht en vertrouwen, wordt ook een beter resultaat bereikt.

Publicaties:

Lees het artikel over dit onderwerp in glossy nummer 4: zie onder Publicaties.

Bax, M., (2018). Ik leer, omdat wij leren. Leerkrachten op INOS-scholen die van en met elkaar leren. INOS, Stichting Katholiek Onderwijs Breda & Pabo Avans Hogeschool/Lectoraat Leerkracht, Breda.

Meer weten over dit onderzoek? Mail naar [email protected].