Nicole Poulussen onderzocht wat studenten helpt bij het opstellen van de leervraag als ze werken met de opleidingssystematiek CMA.
Om de samenwerking tussen scholen en lerarenopleiding te versterken, is de Pabo gestart met de CMA-didactiek (Collaborative Mentoring Approach). In 2018 deed Nicole Poulussen een vooronderzoek naar het verloop van de uitvoering ervan en naar de ervaringen van betrokkenen. Aansluitend startte ze met een vervolgonderzoek onder studenten die werken met CMA. De focus in dit vervolgonderzoek lag op informeren en op het ondersteunen bij het opstellen van een goede, passende leervraag.
Informeren en ondersteunen
Naar aanleiding van de literatuurstudie voor dit onderzoek en de uitkomsten van het vooronderzoek, zijn studenten en begeleiders veel uitgebreider geïnformeerd dan in de beginperiode waarin gewerkt werd met de CMA-didactiek. Zij ontvingen meer informatie over het doel van de begeleidingsdidactiek, over de werkwijze en over de rol van de student bij het werken volgens deze didactische werkvorm. De deelnemers waardeerden de uitgebreide informatie, zo bleek uit een enquête.
Om studenten ondersteuning te kunnen bieden bij het opstellen van de leervraag ontwierp Nicole daarnaast een vragenset. Die dient als hulpmiddel om een open, betekenisvolle, haalbare en eenduidige leervraag te kunnen formuleren. Voor het onderzoek werd de vragenset uitgezet bij een kleine groep deelnemers, als hulpmiddel tijdens het CMA-traject.
Ervaringen met vragenset
Nicole Poulussen interviewde studenten en begeleiders om te onderzoeken of zij de vragenset bruikbaar en waardevol vinden bij het opstellen van de leervraag. Als belangrijkste onderzoeksresultaat concludeerde Nicole dat de vragenset inderdaad een bruikbaar hulpmiddel is bij de CMA-didactiek. Ze beschrijft dat in haar onderzoeksrapportage Focus op de student.
Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek wordt de vragenset verder geïmplementeerd in de opleiding. Inzet ervan is bijvoorbeeld mogelijk bij een Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP) of een Persoonlijk Activiteiten Plan (PAP). Daarom maakte Nicole samen met de collega’s van het Team Samen Opleiden 2 kennisclips voor studenten die je hieronder kunt bekijken.
Poulussen, N., (2020). Focus op de student. Voorbereiding en begeleiding van studenten bij werken volgens de opleidingsdidactiek CMA. Pabo Avans Hogeschool, Lectoraat Leerkracht, Breda (interne rapportage).