ELSA Lab als one-stop-shop voor samenwerking

Het lectoraat Digitalisering en Veiligheid werkt sinds 2020 aan een Ethical, Legal and Societal Aspects (ELSA) Lab Smart Public Safety, samen met gemeenten in Noord-Brabant, veiligheidsregio’s, Tilburg University, Universiteit Twente en collega-lectoraten van Fontys, Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Saxion.

In het sociale veiligheidsdomein nemen digitale apparaten en data een steeds belangrijkere plek in. Toepassingen van kunstmatige intelligentie maken deze apparaten steeds intelligenter: er ontstaan netwerken van apparaten die met elkaar en met mensen samenwerken. Gemeenten, burgerinitiatieven, groepen ondernemers en technologie-aanbieders zoeken hierin ieder hun eigen weg. Om dat alles in goede banen te leiden wordt er gewerkt aan een landelijk stelsel van ELSA Labs.

Betere samenleving

ELSA is in de wetenschappelijke wereld al lang een begrip: een geïntegreerde manier van kijken naar kansen en risico’s van nieuwe technologie zoals NANO, data en AI. In een dergelijke aanpak worden ethische, juridische en sociale aspecten zoveel mogelijk voorafgaand aan toepassing bepaald. Soms zelfs al tijdens de ontwikkeling van bijvoorbeeld een app of een camera. Onder de noemer ‘constructive technology assessment’ valt de ontwikkeling van toepassingen die bijdragen aan een betere samenleving.

Wetenschappelijk methoden concreet

Het ELSA Lab van het lectoraat Digitalisering en Veiligheid maakt deze wetenschappelijke methoden concreet voor gemeenten, ondernemers en burgers. Verschillende afdelingen en commissies binnen een gemeente werken in dit Lab samen om afzonderlijke beoordelingsprocedures voor bijvoorbeeld vergunningverlening zoveel mogelijk af te stemmen. Ondernemers maken via het Lab vroegtijdig contact met gemeenten die hun apparatuur willen kopen of die de toepassing ervan moeten goedkeuren, zodat ze niet voor verrassingen komen te staan. Burgers die in het kader van leefbaarheid of buurtpreventie met digitale spullen aan de slag willen krijgen tijdig informatie over wat kan en mag. Het Lab is hiermee een ‘one-stop-shop’ waarin ambtelijke teams, ondernemers en burgerinitiatieven in cycli van telkens 6 maanden samenwerken en samen leren.

Partners

Binnen het ELSA Lab zijn diverse partners betrokken waaronder onderzoekspartners, Nederlandse landelijke smart city & openbare veiligheidsnetwerken en digitale dienstverleners.

Avans is lid van de NL AI Coalitie (NL AIC).