Wouter Swenneker

Wouter Swenneker

Wouter Swenneker is kenniskringlid van het lectoraat New Marketing.

Hij is ondernemer en als onderzoeker verbonden aan het lectoraat.

Loopbaan

Van jongs af aan is Wouter gefascineerd door de werking van ons brein. Daarom koos hij voor een hbo-opleiding Communicatie. Sinds 2005 werkt hij in de marketing- en communicatiebranche.

Als marketeer was hij actief voor Lexa.nl en Corendon. Daarnaast werkte hij aan bureauzijde, onder meer als Head of Strategy bij Mindshare. Daar adviseerde hij klanten als Volvo en Achmea over purpose marketing en communicatie. Op dit moment is hij eigenaar van het bedrijf Nature's Right, dat zich richt op het verduurzamen van de marcomsector en effectieve communicatie over duurzaamheid.

Expertise

Wouter heeft veel ervaring met 'biomimicry': "Ons brein is een waanzinnig resultaat van constante innovatie en evolutie. Zo heeft de natuur in de afgelopen 4 miljard jaar nog veel meer briljante creaties op haar cv kunnen zetten. Dat cv is een geweldige database met bewezen strategieën, juist voor uitdagingen waar wij als mensen nu mee zitten. Die strategieën uit de natuur gebruiken voor menselijke ontwerpvragen heet biomimicry."

Wouter gebruikt deze strategieën voor advies over duurzaamheid en change management. "Er zijn al bedrijven die met biomimicry zowel technisch - als sociaal innoveren."

Onderzoek

Op dit moment werkt Wouter aan het project ‘Ecosysteem mapping’. Daarin wordt onderzocht of er waardevolle inzichten ontstaan als we ons economisch systeem vergelijken met de manier waarop natuurlijke ecosystemen zijn opgebouwd en functioneren.