Dit project is onderdeel van de onderzoekslijn ‘flexibel onderwijs’ van het lectoraat Digitale Didactiek. In dit project komen we samen met docenten, onderwijsontwerpers en studenten tot een blended begeleidingsarrangement voor keuzes in flexibel onderwijs.
Het doel van flexibel onderwijs is om het onderwijs beter aan te laten sluiten op de toenemende diversiteit van de studentpopulatie, op de veranderende beroepspraktijk en het bevorderen van een leven lang ontwikkelen. Studenten krijgen in een flexibel curriculum meer zeggenschap over wat, waar, wanneer, en hoe ze gaan leren. Zo kan er bijvoorbeeld rekening worden gehouden met de achtergrond en leefomstandigheden van de student, kan de student in eigen tijd, plaats en tempo studeren en kan het onderwijs op verschillende niveaus en vormen aangeboden worden.
Rol van de begeleider
De vraag is echter hoe de flexibiliseringswensen begeleid moeten worden en wat de rol van de begeleider moet zijn. Ondersteuning bij het keuzeproces in het hoger onderwijs noemen we blended begeleiding: een mengvorm van synchrone en asynchrone begeleidingsactiviteiten die elkaar versterken, zodanig dat de student in staat wordt gesteld een beredeneerde keuze te maken voor modules in een flexibel curriculum.
De centrale onderzoeksvraag is daarom: Aan welke ontwerpprincipes moet een blended begeleidingsarrangement voldoen om studenten effectief te ondersteunen een beredeneerde keuze te leren maken voor modules in het hoger onderwijs? Op basis van wetenschappelijke literatuur, walkthrough- en reviewsessies met begeleiders en experts, zijn de ontwerpprincipes voor blended begeleiden bij het maken van keuzes in flexibel onderwijs ontrafeld en is een prototype van een blended begeleidingsarrangement ontworpen.
Doorontwikkelen
De volgende stap in dit onderzoeksproject is het doorontwikkelen en testen van het prototype in het hoger onderwijs. Het is belangrijk om de gebruikerservaringen van begeleiders en studenten op te halen om het aan te scherpen. We gaan daarom een keuzesimulatie om het keuzegedrag en de informatiebehoefte van studenten in beeld te brengen.