Marca Wolfensberger

Marca Wolfensberger

Marca Wolfensberger is lector van het lectoraat Transdisciplinair Samenwerken in Onderwijs. Dit lectoraat is een onderdeel van het Expertisecentrum Future Proof Education.

Marca Wolfensberger studeerde cum laude af bij de Universiteit Utrecht, waar zij ook haar proefschrift Teaching for Excellence, Honors Pedagogies Revealed verdedigde. Ze was betrokken bij verschillende trans- en interdisciplinaire onderwijsmodules bij de Faculteit Geowetenschappen van de Universiteit Utrecht. Haar liefde voor onderwijs leidde er mede toe dat zij 1 van de grondleggers is van honours onderwijs in Europa. Haar enthousiasme voor onderzoek was een drijfveer om meer dan 12,5 jaar te werken als lector Talentontwikkeling in het hoger onderwijs en lector Samenleving bij de Hanzehogeschool Groningen.

Marca denkt dat onderzoek en onderwijs voor grote maatschappelijke en duurzaamheidsvraagstukken urgent is. Maatschappelijke verbindingen zijn hierbij een kernwaarde en daarvoor is meer kennis belangrijk, over de betekenis van transdisciplinair samenwerken bij onderwijsvernieuwing. Haar onderzoek gaat over het ontwerpen van en samenwerken in transdisciplinaire experimenteer- en leeromgevingen, sociale binding en welzijn, het vormen van gemeenschappen en transdisciplinaire vaardigheden en attitudes.

Loopbaan

Ze specialiseerde zich na haar studie al snel in talentontwikkeling en transdiscilinariteit in het onderwijs. Zo was ze mede-bedenker en initiatiefnemer van het innovatieve programma Duaal Leren aan de faculteit Geografie van de Universiteit Utrecht.

Ook was ze onder meer senior adviseur van het honorsprogramma van het Instituut voor Interdisciplinaire Studies aan de Universiteit van Amsterdam, jurylid Excellente Scholen en ze was lid van de beoordelingscommissie Sirius Assessment Committee, Platform Beta Techniek. De laatste twee zijn beiden gericht op het bereiken van hoge kwaliteit in het onderwijs en uitgevoerd in opdracht van het ministerie van OCW.

Wolfensberger heeft zeker 140 publicaties geschreven, wereldwijd keynotes gegeven, promovendi begeleid, congressen geleid en was projectleider van (inter)nationale projecten met soms meer dan 30 partners. Haar landmark boek ‘Talent Development in European Higher Education’ (Springer, 2015) is meer dan 150.000 keer gedownload en bespoedigde de oprichting van de European Honors Council. Wolfensberger was lid van (inter)nationale beoordelingcommissies en werkgroepen. Zij staat voor co-creatie en haar werk is terug te vinden in webapplicaties, spelen en websites. Als onderwijsvernieuwer is zij trots op haar ComeniusNetwerk lidmaatschap. Wolfensberger hoopt dat haar onderzoeksresultaten bijdragen aan een veerkrachtige samenleving en de toekomstbestendige opleiding van studenten. 

Expertise

Onderzoek en onderwijs voor grote maatschappelijke en duurzaamheidsvraagstukken is urgent. Maatschappelijke verbindingen zijn hierbij een kernwaarde en daarvoor is meer kennis over de betekenis van transdisciplinair samenwerken bij onderwijsvernieuwing belangrijk. Marca’s onderzoek gaat over het ontwerpen van en samenwerken in transdisciplinaire experimenteer- en leeromgevingen, sociale binding en welzijn, het vormen van gemeenschappen en transdisciplinaire vaardigheden en attitudes.

Ook het verrichten van onderzoek naar verbetering van de kwaliteit van het hoger onderwijs door middel van honorsprogramma's is Marca’s expertise. Haar ambitie is om jonge mensen te helpen bij het bepalen van de doelen in hun leven, en daarnaast het creëren van onderwijssettings die mensen kunnen ondersteunen bij het behalen van die doelen.

Transdisciplinair Samenwerken in Onderwijs

Het nieuwe lectoraat Transdisciplinair Samenwerken in Onderwijs van Marca is onderdeel van het expertisecentrum Future-Proof Education (FPE). Het expertisecentrum bestaat naast het lectoraat van Marca uit twee andere lectoraten: Brein en Leren (lector: Peter Verkoeijen) en Digitale Didactiek (lector: Esther van der Stappen). Het FPE-team zet docenten, onderzoekers, onderwijsadviseurs, onderwijsbestuurders en studenten aan tot nadenken en creëert mogelijkheden om (gedrags)verandering in het onderwijs te laten plaatsvinden. Om zo het onderwijs van Avans, én het onderwijsveld daarbuiten, beter te maken.