, door 

Ideale balans tussen mens en technologie in onderwijs: Best of Both Worlds

Digitalisering biedt kansen, maar brengt ook uitdagingen en risico's met zich mee. Onderwijsprofessionals hebben andere vaardigheden nodig, studenten studeren zelfstandiger en tijdens de periode van online onderwijs ervaarden we een gebrek aan menselijk contact.

Blended bordspel Best of Both Worlds van Lectoraat Digitale Didactiek

Bordspel Best of Both Worlds

Het vinden van de juiste balans tussen mens en technologie in het onderwijs is een uitdaging. Hoe maak je als onderwijsprofessional bewuste keuzes over deze balans? Om hierbij te helpen, ontwikkelde het Avans-lectoraat Digitale Didactiek van expertisecentrum Future-Proof Education het bordspel 'Best of Both Worlds'.

Lector Esther van der Stappen: "Technologische ontwikkelingen in het onderwijs leiden niet vanzelf tot een goed gesprek over de meerwaarde ervan. Met het bordspel ‘Best of Both Worlds’ willen we het gesprek tussen onderwijsprofessionals verdiepen over de vraag: waar kunnen mens en technologie elkaar aanvullen? Waar moet je op letten? Hoe pak je het aan?"

Gebalanceerde mix in onderwijsontwerp

Het spel dompelt je onder in een praktijkcase, waarin je in gesprek gaat over de sterke én zwakke kanten van zowel mens als technologie, en wanneer je het beste één van beide – of een combinatie - inzet. Samen kom je tot een gebalanceerde mix van mens en technologie in je onderwijsontwerp.

Lancering tijdens SURF Onderwijsdagen

Op dinsdag 14 november lanceerde het Lectoraat Digitale Didactiek 'Best of Both Worlds' tijdens een boeiende workshop op de SURF Onderwijsdagen. Het spel werd door een aantal enthousiaste groepen gespeeld. Het was goed om te zien hoe docenten, onderwijsontwikkelaars, onderwijscoaches en ICTO-specialisten samenwerkten om de ideale balans tussen mens en technologie in het onderwijs te vinden.

Speleigenschappen

  • Tijdsduur: 45-60 minuten.
  • Doel: Vind de optimale balans tussen mens en technologie in onderwijsontwerp door meerdere rondes te spelen.
  • Voor wie: Onderwijsprofessionals, waaronder docenten, studenten, slb’ers, ICTO-coaches, en onderwijskundigen.
  • Subdoel case-eigenaar: Verzamel ideeën om je onderwijsontwerp te verbeteren.
  • Subdoel andere deelnemers: Verkrijg kennis en inzicht in de synergie tussen mens en technologie in het onderwijs.
  • Aantal spelers: Minimaal 4, maximaal 8 (exclusief spelleider).

Wil je dit spel ook spelen?

Binnenkort wordt het mogelijk om het spel te bestellen. Er is al een printbare versie beschikbaar via de HBO Kennisbank. Voor het effectief spelen van het spel is het raadzaam om de instructie te volgen voor de rol van spelleider.

Neem contact met ons op via [email protected] voor de mogelijkheden.

Deel deze pagina