
Sjoerd van Gurp
Sjoerd van Gurp
Sjoerd van Gurp is als doorwerker verbonden aan het lectoraat Digitale Didactiek.
Hij zorgt ervoor dat de kennis vanuit onderzoek haar weg vindt naar de onderwijspraktijk. En dat vragen uit de praktijk hun weg vinden naar de onderzoekers. Ook draagt hij bij aan docentprofessionalisering op het gebied van Blended Leren.
Loopbaan
Sjoerd startte zijn onderwijsloopbaan bij de opleiding Social Work. Al snel raakte hij geïnteresseerd in de invloed van technologie op het onderwijs. Daarbij heeft hij oog voor de mooie, maar ook de minder mooie kanten van deze invloed. Naast het docentschap werd Sjoerd ICT & Onderwijscoach (ICTO) voor de opleiding Social Work, middels een professionele master heeft hij zich hier verder in bekwaamd. Na een aantal jaar maakte hij de stap naar de Academie voor Management & Finance waar hij fulltime aan de slag ging als ICTO.
Na een zijstap richting het mbo voor een jaar keerde Sjoerd terug bij Avans in een combinatiefunctie van docent Integrale Veiligheidskunde en digitale didactiekcoach binnen de Academie voor Managent & Finance. Per 1 september 2025 is hij als doorwerker actief binnen het lectoraat Digitale Didactiek.
Zijn rol
Bij Avans vertaalt Sjoerd de recente inzichten vanuit het lectoraat naar de onderwijspraktijk. Dit doet hij door middel van trainingen, advies aan digitale didactiek coaches, docenten, academies en beleidsontwikkeling.
Op dit moment is zijn rol gepositioneerd binnen het lectoraat. Met een pragmatische aanpak, vanuit een sterke kennisbasis, draagt hij bij aan de verbinding tussen onderzoek en onderwijspraktijk. Met nieuwsgierigheid verkent hij ook nieuwe thema’s die raken aan de onderzoekslijnen van het lectoraat.
Expertises
- Onderwijs en educatieve technologie
- Blended leren
- Generatieve AI en onderwijs