Het lectoraat Biobased Building Blocks & Products richt zich op biobased polymeren en hoogwaardige inhoudsstoffen uit biomassa. De kenniskringleden onderzoeken de synthese, verwerking en toepassing van deze stoffen. Ze werken aan projecten in 2 focusgebieden: bouwblokken van biobased polymeren en biobased inhoudsstoffen. Het lectoraat werkt samen met regionale bedrijven, onderzoeksinstellingen en studenten.

Bouwblokken van biobased polymeren

Het lectoraat wil meer te weten te komen over bijvoorbeeld de isolatie, modificatie en de bron van de bouwblokken van biobased polymeren. Met deze kennis kan de industrie toepassingen ontwikkelen met specifieke chemische en fysische eigenschappen. Denk bijvoorbeeld aan eigenschappen die de bouwblokken afbreekbaar en recyclebaar maken. Door bouwblokken van biobased polymeren deze eigenschappen mee te geven, kan de materialenkringloop van kunststoffen gesloten worden. Daarmee is er in de steeds verder groeiende circulaire economie ook plaats voor kunststoffen.

Biobased inhoudsstoffen

Binnen dit focusgebied gaan de onderzoekers op zoek naar inhoudsstoffen die als additieven in bijvoorbeeld cosmetica of kunststoffen gebruikt kunnen worden. Deze inhoudsstoffen kunnen een biobased alternatief zijn voor synthetische additieven als kleurstoffen, weekmakers, vlamvertragers en stabilisatoren.

Samenwerking

Het lectoraat Biobased Building Blocks & Products werkt aan technologische oplossingen op het gebied van de biobased economy. De onderzoekers doen dit naar aanleiding van specifieke vragen vanuit de maatschappij en het bedrijfsleven. Om aan deze technologische oplossingen te kunnen werken, beschikt het lectoraat over een goed uitgerust laboratorium. Onderzoekers hebben hier alles tot hun beschikking voor grondstofextractie, chemische modificatie, polymerisatie en karakterisatie. Samen met het Biopolymeer Applicatie Centrum ontwikkelt het lectoraat prototypes en nulseries.

Leg je vraag aan ons voor

Kortom, ben je op zoek naar een oplossing of heb je een vraag over de biobased economy, neem dan contact met ons op. We kijken graag samen of en hoe we de vraag kunnen oppakken en wat de mogelijkheden zijn voor financiering.

Stage of afstudeeropdracht

Ben je student en wil je graag zelf meewerken aan onderzoeken van het lectoraat? Dat kan ook. Je kunt bij ons aan de slag voor een minor-, stage- of afstudeeropdracht.

Lees meer over MNEXT en haar projecten op MNEXT.nl.