, door

Samenwerking onderwijs en praktijk versnelt voedseltransitie

Om te komen tot écht duurzame voedselsystemen, helpt een omgeving waarin je in een veilige atmosfeer anders kunt leren, denken en doen. Dat vinden de Brabantse onderwijsinstellingen Avans Hogeschool, HAS green academy en Yuverta niet alleen, ze gaan het ook doen. Door meer samen te werken en ook praktische nieuwe wegen te bewandelen met boeren, wetenschappers, kunstenaars en anderen.

Kleine Aarde en Avans samenwerking CvB Jacomine Ravensbergen

Als opmaat hiervoor tekenden bestuurders van de onderwijsinstellingen op 1 december op Plaats De Kleine Aarde in Boxtel het Kennismanifest van De Plaatsen Nederland. Hiermee benadrukken ze hun gezamenlijke bijdrage aan het realiseren van de voedselsysteemtransitie.

Voedselsystemen van morgen

Met de ondertekening van het kennismanifest pakken de 3 onderwijsinstellingen nadrukkelijk een rol richting de voedselsystemen van morgen. Deze verandering vraagt expliciet om anders omgaan met het opdoen en verspreiden van praktische kennis en inzichten, voor zowel docent en student als boer, tuinder en andere makers. De stap past in de keuze van Avans Hogeschool, HAS green academy en Yuverta om actief bij de dragen aan maatschappelijke transities.

Jacomine Ravensbergen, vice-voorzitter College van Bestuur van Avans: “Ik zie deze ondertekening als een relevante stap in het bijdragen aan de voedselsysteemtransitie. Deze transitie verloopt in en met de praktijk. Alleen door cruciale vraagstukken beet te pakken die de agrarische praktijk ons stelt, en die in co-creatie met alle betrokkenen zoals boeren, burgers, kunstenaars, onderzoekers en studenten te onderzoeken, komen we tot oplossingen en antwoorden waarmee we het verschil maken. In de samenwerking met Plaats De Kleine Aarde doen we er met onze partners praktijkonderzoek en maken we programma’s voor en door onze studenten. Door samen te werken in de praktijk dragen we bij aan belangrijke transities en zorgen we voor persoonlijke ontwikkeling en interdisciplinair onderwijs voor onze studenten. Ik ben er trots op dat onze lector Sustainable Strategy Innovation Godelieve Spaas van ons Centre of Expertise Brede Welvaart en Nieuw Ondernemerschap aan de wieg staat van dit initiatief.”

Praktijkgerichte onderzoeksfaciliteit

Plaats De Kleine Aarde gaat zich onder invloed van de 3 onderwijsinstellingen verder ontwikkelen tot een praktijkgerichte onderzoeksfaciliteit en hybride leeromgeving. Hier komt een mix van kennis en kennismakers bij elkaar en werken we met en voor boeren aan de voedselsysteemtransitie in de praktijk.
Met de ondertekening benadrukken Avans Hogeschool, HAS green academy en Yuverta het belang van het verder uitbouwen van gezamenlijke activiteiten. Mooie voorbeelden zijn de minor Take Back the Economy en Beet! Ook gaan ze actief op zoek naar nieuwe gezamenlijke activiteiten op en met Plaats De Kleine Aarde, zoals het organiseren van bijeenkomsten.

Meer weten? neem contact op met Godelieve Spaas, lector Sustainable Strategy Innovation by Avans Hogeschool.