In het kader van de Week van de Mentale Gezondheid bezocht Tim Senders, bekend van het programma Streetlab, vorige week Avans Hogeschool in Breda. Zijn doel: verhalen delen en ophalen over de mentale gezondheidsproblemen onder jongeren.

Tim Senders Avans Hogeschool

Deel je ervaringen en durf je kwetsbaar op te stellen, dat is wat Senders samen met de stichting MIND Us mee wilde geven in het MentaalLokaal. Speciaal opgebouwd op de Avanslocatie aan de Hogeschoollaan. De bezoekers wisselden ervaringen uit en konden geïnterviewd worden door Senders. Ook deelden ze tips voor een betere mentale gezondheid met elkaar en met MIND Us.

Taboe van mentale gezondheid doorbreken

Senders over zijn betrokkenheid bij deze week: “Ik wil de jongeren een stem geven. Wie zijn de jongeren met mentale problemen waarover gepraat wordt in de media?” Daarbij wil hij het taboe van mentale gezondheid doorbreken. “Ik wil dat jongeren zichzelf in de verhalen herkennen en we de drempel kunnen verlagen om over erover te praten. Het kan ook iets luchtigs zijn hé, met misschien soms zelfs een beetje humor.”

Studentenwelzijn bij Avans

Uit landelijk onderzoek van het RIVM en het Trimbos-instituut (2023) blijkt dat een aanzienlijk deel van de studenten in  het hoger onderwijs psychische klachten heeft. Zo heeft 44 procent van de deelnemende studenten depressie- of angstklachten. Ongeveer dezelfde of hogere percentages gelden voor emotionele uitputtingsklachten, vaak prestatiedruk, stress en eenzaamheid. Mascha Lommertzen, adviseur studentenwelzijn bij Avans: “Er gebeurt veel in de levensfase waarin studenten zitten. Wij als onderwijsinstelling kunnen tools bieden hiermee om te gaan.”

In de Ambitie 2025 van Avans is studentenwelzijn dan ook een belangrijk speerpunt. Lommertzen: “Dat betekent dat we deze periode éxtra aandacht besteden aan het welzijn van studenten. Zo zijn we integraal een breder aanbod aan gaan bieden omtrent studentenwelzijn. Hierin werken we nauw samen met de academies, proberen we studentenwelzijn meer in het curriculum te verwerken en studentbegeleiders op dit onderwerp verder te scholen.”

Ook wordt de oprichting van het Avansbrede Student Support in 2022 als een belangrijke verandering gezien. “Hier kan je onder andere terecht voor mentale ondersteuning bij bijvoorbeeld een studentpsycholoog en vind je aanbod om je verder te ontwikkelen naast je studie”, aldus Lommertzen.

Laagdrempelig bezoek aan de fysieke huiskamers

Student Support beschikt over een fysieke huiskamer in Breda en in Den Bosch. Studenten kunnen hier zonder afspraak de hele dag binnenlopen voor ondersteuning. Naast deze laagdrempelige mogelijkheid is er ook een digitale plek waar studenten ondersteuning en informatie kunnen vinden.

Volgens Senders is het ‘heel belangrijk dat er zo’n toegankelijke plek als de huiskamer is’: “In mijn studententijd liep ik zelf op een bepaald punt ook vast. Ik vond het moeilijk om me kwetsbaar op te stellen. Toen ik daar handvaten voor kreeg, merkte ik pas hoe fijn het was om mijn gevoelens te delen met vrienden.”

Gezien en gehoord worden

Avansstudent Verpleegkunde Jaimy Kerkhofs (20) bezocht het MentaalLokaal en deelt ook haar verhaal. “Ik had een periode waarin ik minder in m’n vel zat en last had van negatieve gedachten. Toen kwam ik erachter dat hulp vragen heel belangrijk is en dat ik door mijn eigen openheid mensen kan vinden die mij begrijpen, horen en zien. Een plek waar de pijn er daadwerkelijk mag zijn, waardoor het ook weer vervaagd. We willen allemaal gezien en gehoord worden.”

Meer informatie

Voor meer informatie over student support, kijk je op avans.nl. Wil je meer weten over MINDUs? Kijk dan op hun website. Wil je het complete onderzoek van het RIVM en het Trimbos-instituut lezen? Kijk dan hier.

Het Center of Expertise Perspectief in Gezondheid van Avans organiseert woensdag 12 juni ook een inspiratiemiddag over positieve gezondheid in het hbo voor docenten, opleidingscoördinatoren, decanen, studentenpsychologen, loopbaanbegeleiders, HR-professionals, etc. Kijk hier voor meer informatie.