Tijdens de Girls Day op donderdag 30 maart openden bedrijven door heel Nederland hun deuren om meisjes van 10 tot 15 jaar kennis te laten maken met techniek. Ook Avans Hogeschool deed dit, in samenwerking met Curio en het Koning Willem 1 College. Zo’n 450 meisjes deden bij Avans inspirerende tech-activiteiten en gingen aan de slag in laboratoria. Het doel: laten zien hoe breed de wereld van techniek is. En vooral: hoe leuk het is!

Girls Day Avans Hogeschool

Nog nooit kwamen er zoveel meisjes naar Avans voor de Girls Day. En dat is niet voor niks. De instroom bij de techniekopleidingen staat onder druk, terwijl het werkveld schreeuwt om goed opgeleide tech-professionals. Het is dus belangrijker dan ooit om techniekstudenten te werven en te laten zien wat er met techniek mogelijk is. Met name aan de doelgroep die minder vaak voor een technische opleiding kiest: jonge meiden.

“Bij Avans Tech wilden we om deze reden specifiek iets voor meiden organiseren”, vertelt Ben Snoeijs. Ben is docent bij de Associate degree Engineering in Roosendaal en verbonden aan Avans Tech. Met zijn eigen bedrijf Techniekmakers pleit hij voor meer diversiteit in de techniek. “We wisten dat de Girls Day georganiseerd werd en dachten: waarom pakken we dit niet samen? We wilden het evenement versterken in de regio, daarom was het heel tof om het samen met Curio en het Koning Willem 1 College te organiseren.”

Girls Day

Avans Tech wilde tijdens het event laten zien wat de mogelijkheden zijn als je voor een technische opleiding kiest, want het beeld dat veel jonge meiden van techniek hebben, klopt niet altijd. “Als je naar de cijfers kijkt, kiezen weinig meiden voor een technische opleiding”, aldus Ben. “Het aandeel vrouwen dat in de techniek werkt is slechts 16%. In de leeftijd 10 tot 15 jaar ontstaat vaak de beeldvorming dat techniek niets voor hen is. Dat het alleen maar zwaar productiewerk is, wat natuurlijk niet waar is. Hier hebben we dus nog een wereld te winnen.”

Daarom was het programma voor de meiden erg divers. Zo was er bij Avanslocatie Garage Otten in Breda een workshopmarkt. Hier konden ze bruisballen maken, iets lekkers halen bij het Suikerspinnen Laboratorium, VR ontdekken, chemie proefjes doen of aan de slag gaan met robots. Bij de Onderwijsboulevard in Den Bosch startte de dag met een TikTok-challenge en konden de meiden tassen bedrukken, bruggen bouwen of led pixels programmeren. In de laboratoria van de Parallelweg gingen ze met forensisch onderzoek aan de slag. En bij het Koning Willem 1 College sleutelden ze onder andere aan auto’s en soldeerden ze printplaatjes.

Bekijk hieronder de video van de Girls Day in Breda.

De bezoekende meiden hielden een positief gevoel over aan de dag. En voelden zich gehoord en gezien: “Normaal zie je meer jongens dan meiden in de techniek, dus ik vind het heel leuk dat iedereen me hier wil inspireren om later iets met techniek te doen”, vertelde een van de meiden enthousiast. “Iedereen denkt dat techniek alleen voor jongens is, maar meiden kunnen het ook”, vulde een ander nog aan.

Avans Tech

De Girls Day is specifiek gericht op jonge meiden, maar dat is niet de enige doelgroep die Avans Tech wil bereiken. Het doel is om alle studiekiezers enthousiast te maken voor de technische sector en de aanmeldingen voor de technische opleidingen een boost te geven. “Avans is de grootste techniekopleider van Nederland”, constateert Ben. “Geen enkele school heeft zoveel techniekopleidingen en -studenten als Avans. We willen breder uitdragen hoeveel keuze je hebt bij ons en een reëel beeld van de sector creëren.”

Ben benadrukt dat het niet gaat om iedereen ervan te overtuigen om een technische opleiding te kiezen, maar om elke studiekiezer op de juiste plek te krijgen. “Je moet doen wat je wat leuk vindt en waar je je goed bij voelt. Maar dan moet je wel een keuze kunnen maken op basis van een reëel beeld. En dat reële beeld is er nu vaak niet. Het is onze taak om de studiekiezers al vroeg kennis te laten maken met het vakgebied, zichtbaar te zijn op open dagen en andere studiekeuzeactiviteiten en het vakgebied op de kaart te zetten. Alleen zo kunnen studiekiezers een gefundeerde keuze maken.”