Samen met FTC Netherlands organiseert Avans Hogeschool op 10 september de kick-off van de jaarlijkse robotcompetitie FIRST® Tech Challenge. Tijdens deze competitie strijden teams met zelfgebouwde robots gedurende 6 maanden om de overwinning. Daarnaast leren de deelnemers samenwerken, communiceren en andere belangrijke 21e-eeuwse vaardigheden. FTC Netherlands is een samenwerkingsverband tussen Stichting STEAMup en FRC Team Rembrandts, met als doel jongeren enthousiast te maken voor wetenschap en techniek.

De kick-off

Duurzaamheid en energietransitie staan centraal tijdens de kick-off. De organisatie van de kick-off is tot stand gekomen met medewerking van stichting BITS. Naar verwachting zal Avans zo’n 400 scholieren vanuit het hele land verwelkomen. FTC Netherlands en Avans verzorgen tijdens de kick-off verschillende workshops en masterclasses. Daarnaast kunnen de leerlingen aan activiteiten meedoen die vanuit het bedrijfsleven worden aangeboden.

Partners Breda Robotics en Urban Living Lab en het lectoraat Smart Energy zijn aanwezig om de leerlingen allerlei mogelijkheden te laten zien rondom onderwerpen als robotica en energietransitie. Vanaf 18.00 uur wordt de wereldwijde kick-off van de competitie gelivestreamd vanuit de Verenigde Staten. Dan wordt de daadwerkelijke opdracht onthuld, waarmee de leerlingen aan de slag kunnen.

Maatschappelijke rol

Avans speelt als hogeschool een maatschappelijke rol. Binnen onderzoek en onderwijs van Avans is energietransitie een belangrijk thema. De behoefte bij bedrijven aan technische professionals is groot. Avans wil samen met het bedrijfsleven de opleidingen die belangrijk zijn voor de energietransitie aantrekkelijker maken zodat meer jongeren voor een richting kiezen die bijdraagt aan dit thema.

Inschrijven

Teams van maximaal 15 jongeren in de leeftijd van 12-18 jaar kunnen zich nog voor 2 september aanmelden via het registratieformulier. De kick-off wordt gehouden bij de locatie aan de Hogeschoollaan in Breda en duurt van 13.00 tot 19:30 uur. Voor meer info over de FIRST Tech Challenge neem je contact op met Irene Hulsen.