Een tunnel die spookrijders ziet

Bekijk de aftermovie van de tunnelchallenge.

In de tunnelchallenge verbeterden we het veiligheidsysteem met sensoren. Een leuke uitdaging!

Tunnels zijn meer dan een gat in de grond waar je doorheen rijdt. Op de achtergrond draaien ingewikkelde systemen om de veiligheid te garanderen. Bossche derdejaarsstudenten Elektrotechniek en Technische Informatica bouwden deze systemen na tijdens de Tunnel Challenge. Hogeschoolmagazine Punt nam een kijkje.

Het Atrium in Den Bosch wordt gedomineerd door 4 manshoge, provisorisch gebouwde tunnels. In de uit zeildoek opgetrokken gevaartes zitten groepjes studenten die met hun laptop op schoot koortsachtig aan het werk zijn. Ze leggen de laatste hand aan hun zelfgemaakte veiligheidssystemen, die over een paar minuten af moeten zijn. Verder zijn in de tunnels aanwezig: een beveiligingscamera, bewegingssensoren en slimme lampen die de studenten op afstand feller of zachter kunnen zetten. Voor de tunnels staat een slagboom, die automatisch moet sluiten als er iets verkeerd gaat in de tunnel.

Meteen aan de slag

“Het is nogal een klus”, vertelt Peter van den Berg, docent Industriële Automatisering. Hij legt uit wat de leerlingen in 2 dagen moesten bereiken. “De studenten moeten met de sensoren meten of er een spookrijder door de tunnel komt. Mocht dat zo zijn, dan moet het veiligheidssysteem van de studenten in actie komen.”

Hugo Kuiper is student Elektrotechniek en somt op wat er gebeurt als er een spookrijder door de tunnel komt. “De lampen worden dan super fel, zodat de hulpdiensten goed kunnen zien wat ze doen. Tegelijkertijd sluit de slagboom zich en richt onze veiligheidscamera zich op de plek waar de sensoren de spookrijder tegenkomen. Als het goed gaat, gebeurt dit volledig automatisch en hoeven wij verder niets te doen.”

“Een leuke uitdaging”, vindt Vincent Vermeulen, student Elektrotechniek. “In 2 dagen ontwerpen, bouwen en testen we onze veiligheidssystemen. Normaal krijgen we 10 weken voor zo’n project. Om het project toch af te krijgen hoeven we nu geen papierwerk in te leveren. Je kunt meteen aan de slag en dat is fijn.”

Werken met experts uit de praktijk

Het project wordt gesponsord door Schneider Electric en softwareleverancier ICT. Deze 2 bedrijven werkten samen aan de beveiliging van de Koning Willem-Alexandertunnel voor de A2 in Maastricht. Om de studenten te helpen, hebben de bedrijven experts gestuurd. “Het is leuk om van hen te leren”, meent Hugo. “Als we een probleem hebben, helpen ze ons. Zo kunnen we in een hoog tempo verdergaan en zijn we niet 2 dagen kwijt met het zoeken naar een oplossing.”

Toch loopt niet alles op rolletjes. Bij één van de tunnels lukt het de studenten niet om hun veiligheidssysteem op tijd af te krijgen. “Er waren problemen met de spullen die we voor het project kregen”, vertelt Elektrotechniekstudent Yaaser Mohmaed Ali. “Niet alles werkte, daar zijn we lang mee bezig geweest. Bovendien ontbraken in het begin alle routers die we nodig hadden. Een docent is snel naar de winkel gegaan om die te halen. Ik hoop dat dat volgend jaar beter is geregeld.”

Toch is ook Yaaser positief. “Ik leer veel tijdens het project en straks gaan we met zijn allen uit eten op kosten van de sponsoren. Ik heb honger, dus daar heb ik wel zin in!”

Lees het volledige artikel van Punt.