Avansstudent wint Foodtech Hackathon

Data delen met als doel om vanaf 2050 gezamenlijk CO2-neutraal te produceren

Carlos Thomas, student Technische Bedrijfskunde bij Avans Hogeschool in Den Bosch, is met zijn team uitgeroepen tot winnaar van de Foodtech Hackathon 2022. De wedstrijd vond plaats op 13 en 14 april tijdens de eerste editie van de Food Technologiebeurs in de Brabanthallen.

Tijdens de tweedaagse wedstrijd gingen 5 teams aan de slag om een vernieuwende oplossing te bedenken voor vraagstukken uit de groente- en fruitbranche. Het team van Carlos ging aan de slag om een bruikbaar totaaloverzicht te krijgen van beschikbare publieke duurzaamheidsdata. Volgens Carlos niet zo’n lastige kwestie. “We hadden het geluk dat we de juiste expertise vanuit de HAS Hogeschool in huis hadden. Dit was natuurlijk in ons voordeel”, legt hij uit.

Belang van data delen

Het team ging in gesprek met agrariërs en experts op de beursvloer. Uit de interviews bleek dat boeren inderdaad data verzamelen, maar voor commerciële doeleinden. Carlos: “Agrariërs begrijpen de noodzaak om data met elkaar te delen met als doel van elkaar te leren en vanaf 2050 gezamenlijk CO2-neutraal te produceren.”

Website

Ze ontwikkelden uiteindelijk een website voor agrariërs waar zij de beschikbare data in kunnen verwerken. “Door zelf data te delen krijgen ze ook toegang tot de gegevens van anderen. Na het invoeren van nieuwe data kleurt de kaart van Nederland een stukje groener.” Het team van Carlos wist de jury te verrassen met hun businessmodel en het panel was erg enthousiast over de oplossing om gezamenlijke verbondenheid voor de CO2-uitstoot als standpunt te gebruiken. Ze wonnen hiermee een geldprijs van 250 euro.