Onvergetelijke kinderfeestjes

Je leert om consequent zijn, terwijl het wel een feestje moet blijven.

In de vrije ruimte in studiejaar 2 doen studenten nieuwe ervaringen op vanuit hun eigen passie en ontwikkelbehoefte. Zo werken studenten aan hun eigen professionele identiteit. Studenten worden uitgedaagd om zich te ontwikkelen in vakinhoud, maatschappelijke thema’s, interculturele competenties en andere leerkrachtvaardigheden, zoals ICT.

De inhoud van de ‘vrije ruimte’ staat niet vast, waardoor studenten zelf keuzes kunnen maken die passen bij hun eigen leerdoelen. Zo hebben ze de vrijheid om hun eigen studieroute vorm te geven.

Kinderfeestjes

Tweedejaarsstudent van de Pabo Nadine Cloots (links op de foto) gebruikte haar ‘vrije ruimte’ in studiejaar 2 om een kijkje in de keuken te nemen bij stichting Kip en Apie. Deze stichting organiseert onvergetelijke kinderfeestjes, ook voor kinderen van wie de ouders daar niet de financiële middelen voor hebben.

Nadine: “Het sprak mij meteen aan toen ik op hun website keek. Ik besloot contact te zoeken met de vraag of ik voor mijn vrije ruimte deze stichting kon helpen. Bij de groep vrijwilligers voelde ik me direct welkom. De liefde die zij voelen voor deze kinderen straalt er vanaf. Gedurende mijn periode bij Kip en Apie heb ik geholpen met feestjes. Van unicorn- tot superheldenfeestjes; er is van alles mogelijk bij deze stichting."

"Het hoogtepunt was voor mij het meehelpen met het grote Kip en Apie-sinterklaasfeest met maar liefst 100 kinderen. Stralende gezichten van de kinderen, de middag van hun leven... daar doe je het voor! Met plezier begeleidde ik de kinderen en bedacht ik nieuwe ideeën voor feestjes. Het was een heel mooie tijd waar ik zeker wat aan heb in de toekomst. Kinderen begeleiden in een andere setting dan op school was wennen voor mij, maar enorm leerzaam. Je leert dan om consequent zijn, terwijl het wel een feestje moet blijven."

Doelen behaald

"Mijn doel was om te groeien in contact met kinderen, maar ook met mede-vrijwilligers en ouders. Dit is zeker gelukt! Een ander doel was groeien in creativiteit door feestjes te organiseren en mee te denken over nieuwe elementen in een feestje. Ook dit doel heb ik gehaald."

"Het fijne aan de vrije ruimte is dat je je kunt ontwikkelen op een zelfgekozen gebieden en op je eigen manier. Het is aan jou hoe en wanneer je aan verschillende doelen wilt werken. Het is totaal anders dan de colleges en de stage op je basisschool. Dat maakt het uitdagend en afwisselend. De vrije ruimte heeft mij de mogelijkheid gegeven om te werken aan doelen die nodig zijn om later een goede leerkracht te zijn, maar dan echt in de maatschappij en niet alleen binnen de muren van Avans. Het heeft mij groei in bekwaamheden en leerkrachtvaardigheden gebracht, maar ook in mijn persoonlijke ontwikkeling.”