Rutger van de Giessen

Rutger van de Giessen, 19 jaar oud, heeft 3 jaar geleden zijn havo-opleiding afgerond. Inmiddels zit hij in zijn tweede leerjaar van de studie Human Resource Management (HRM) bij Avans Hogeschool.

Verkeerde studiekeuze

"Ruim 3 jaar geleden zat ik op de middelbare en moest ik een keuze maken waar en wat ik wilde studeren. Zoals een groot deel van jullie, wist ook ik totaal niet wat ik wilde gaan doen en dit leidde tot een verkeerde studiekeuze. Ik startte een studie in Rotterdam en binnen 3 maanden ben ik gestopt. Dit was de beste keuze die ik tot nu toe in m’n leven heb gemaakt, want dit maakte voor mij in ieder geval duidelijk wat ik níet wilde studeren."

Nieuwe zoektocht

"Na 9 maanden fulltime werken bij Albert Heijn moest ik er toch echt aan geloven en begon ik weer met de zoektocht naar de studie die bij mij past. Na enkele studies en verschillende steden bezocht te hebben was ik er helemaal klaar mee. Ik vond niks echt leuk, niks sprak me echt aan, het was het allemaal net niet."

"Tot op een dag mijn vader vroeg om een dagje mee te lopen op zijn werk, de HR-afdeling van Altrecht. Ik woonde enkele gesprekken bij en kreeg een kijkje in de werkzaamheden en verantwoordelijkheden waar mijn vader als HR-manager elke dag mee te maken heeft. Dit leek me wel interessant, dus ik verdiepte me meer in de opleiding en de baanmogelijkheden. Diezelfde dag nog heb ik me ingeschreven bij meerdere hogescholen voor de opleiding HRM, dit was de studie die bij me past. Nu moest ik nog kiezen welke stad: Nijmegen, Utrecht of Den Bosch. Deze keuze was natuurlijk niet zo heel lastig, want wie houdt er nu niet van de dorpse gezelligheid van Den Bosch? De leuke terrasjes, de gezellige kroegjes, de lekkere restaurants, noem maar op! Gelukkig is Avans ook nog eens een van de best aangeschreven hogescholen, dus Avans Hogeschool op Onderwijsboulevard 215 was de school voor mij."

Geen dag spijt

"Vanaf de introweek in leerjaar 1 tot vandaag heb ik nog geen dag spijt gehad van mijn keuze. Mijn ervaringen het afgelopen jaar zijn 100% positief. De interesse die de docenten in mij tonen, de fijne sfeer als je door het gebouw loopt, de manier van lesgeven, het is allemaal precies wat ik zocht. De lessen zijn onderverdeeld in hoor- en werkcolleges en soms trainingen. Hierdoor wordt de stof op verschillende manieren vaak herhaald en dit maakt dat het prima te volgen is. Mits je je goed voorbereidt natuurlijk ;)."

Het leukste van Human Resource Management

"Het allerleukste vind ik dat je een verbrede kennis over verschillende vakgebieden krijgt. In leerjaar 1 krijg je van alles wat. Denk aan vakken als recht, bedrijfskunde, psychologie en finance. Daarnaast vind ik het contact met docenten heel leuk. Ze zijn over het algemeen altijd bereikbaar en bereid om je te helpen. Ze houden van een grapje tijdens de colleges en tegelijkertijd zorgen ze ervoor dat je een goede basis krijgt om je tentamen met een voldoende af te ronden. Natuurlijk heb je hier zelf nog het grootste aandeel in, want zonder leren kom je er niet zo makkelijk. Ik spreek uit ervaring..."