Avans Solarboat 2

Ik moet ervoor zorgen dat de boot op tijd en binnen het budget gebouwd wordt.

Studenten Elektrotechniek bouwden mee aan de Avans solarboat 2, een boot die vaart op zonne-energie. Met de boot deed Avans Hogeschool mee aan de Dutch Solar Challenge 2016, een meerdaagse race van Lemmer naar Leeuwarden. Avans solarboat 2 is een multidisciplinair project, waarbij studenten en docenten van verschillende opleidingen van Avans samenwerken met partners uit het bedrijfsleven. Voor Avans is het de tweede deelname aan deze internationale wedstrijd voor door zonne-energie aangedreven boten.

Energiehuishouding lezen

Derdejaarsstudent Elektrotechniek Kevin de Krom werkte mee aan een belangrijk nieuw onderdeel in de boot: het CANbusmanagementsysteem. Kevin: “Dat systeem geeft ons informatie over de energiehuishouding en prestaties van de boot. Tijdens de race kan de bestuurder hier direct op inspelen. Bijvoorbeeld door tijdelijk minder gas te geven als hij ziet dat de accu bijna leeg is. Of de motor te warm wordt.”

Verder uitbouwen

Kevin ziet al mogelijkheden om het systeem verder uit te bouwen. “Door een koppeling te maken met actuele weergegevens”, vertelt hij. “Als je weet dat over 15 minuten de zon doorbreekt, mag het gas gerust vol open. Je kunt dit systeem zelfs zo maken dat de boot zich straks vanzelf aanpast aan de weersomstandigheden, onafhankelijk van de bestuurder. Maar dat zijn ideeën voor solarboat 3.”

Van aandrijving tot marketingplan

Het ontwerpen van het CANbusmanagementsysteem is een project van Elektrotechniek. Studenten Technische Informatica van Avans borduren hier op verder, onder andere door het maken van een display voor de bestuurder. Zo brengt elke opleiding zijn eigen expertise in bij het ontwerpen en bouwen van de boot. Van de aandrijving van de motor, tot het schrijven van een marketingplan.

Op tijd en binnen budget

Aan Lies-An Schonenberg, vierdejaarsstudent Technische Bedrijfskunde, de taak om dit proces in goede banen te leiden. Zij is projectleider. “Ik moet ervoor zorgen dat de boot op tijd en binnen het budget gebouwd wordt”, vertelt ze. “Tijd, kwaliteit en kosten. Ik heb een verantwoordelijke taak, maar de docenten die me ondersteunen benadrukken wel dat ik er vooral ook van moet léren. Niet alles kan in 1 keer perfect zijn.”

Steeds iets sneller

“Wie schrijft die blijft, hoor je vaak zeggen, maar iets is pas zeker als het ook daadwerkelijk is gebeurd.” Dat is voor Lies-An de belangrijkste les tot nu toe. “Als projectleider moet je gemaakte afspraken herhalen en bevestigen.” Lacht: “En je moet geduld hebben, het gaat soms niet zo snel als je zou willen. Maar de deadline halen we en ik heb veel vertrouwen in een goede race. Met het CANbusmanagementsysteem en de nieuwe romp van composiet hebben we mooie innovaties aan boord. Zo moet het elk jaar een beetje sneller gaan.