Robin van der Linden

Avans gaf mij de mogelijkheid om mezelf op mijn eigen manier te ontwikkelen buiten de reguliere wegen om.

Robin van der Linden studeerde in 2017 af bij Small Business & Retail Management (nu Ondernemerschap & Retail Management) van Avans Hogeschool in Breda. Nu is hij eigenaar van LED Solutions Holland.

“Als kind riep ik al dat ik de handel in wilde. Na een mbo-opleiding Horecaondernemerschap/-management wilde ik nog een hbo-opleiding volgen. Het moest iets met ondernemen zijn, ik wil niet binnen de regels van een ander werken. De basis van ondernemen kende ik al, maar ik wilde nog wel gestuurd worden. Daarom koos ik voor Small Business & Retail Management bij Avans.”

Bedrijf gestart in het tweede jaar

“Tijdens het tweede jaar van mijn opleiding ben ik LED Solutions Holland gestart met een vriend. We wilden samen ondernemen in een b2b-omgeving. We wilden een fysiek product leveren waarmee bedrijven kosten kunnen besparen. Dat kan met led-verlichting.”

“Omdat we niet alleen als installateurs gezien willen worden, leveren wij het totaalpakket: we doen een scan en adviseren het bedrijf, leveren ons eigen merk verlichting, geïnstalleerd door onze eigen installateurs.”

Meer tijd voor mijn eigen bedrijf

“Tijdens de opleiding kwam ik terecht bij topondernemers, een selectieve club van studenten van wie de opleiding vertrouwen had in hun ondernemerschap. Ik hoefde geen colleges bij te wonen en kon meer tijd in mijn onderneming steken. Op deze manier gaf Avans mij de mogelijkheid om mezelf op mijn eigen manier te ontwikkelen buiten de reguliere wegen om. Bijvoorbeeld met het toepassen van theorie die ik kon implementeren in mijn eigen bedrijf.”

Docenten als coaches

“Normaal zijn aan een stage geen financiële risico’s verbonden, maar bij mij door mijn eigen bedrijf wel. Als bepaalde modellen achterhaald waren, koppelde ik dat terug naar de docenten. Ik werkte meer samen met hen dan dat ik een reguliere student was. Ik zag hen ook meer als coaches en gebruikte hun expertise.”

Vertrouwen in ons kunnen

“Toen we onze eerste klant binnen haalden, hadden we eigenlijk nog niks. Toch had het bedrijf vertrouwen in ons kunnen, dat gaf zoveel energie. Verder hebben we geen marktonderzoek gedaan, we benaderen gewoon bedrijven en netwerken. We trekken echt de stoute schoenen aan.”