Remco en Kim

Je maakt in 4 jaar tijd zo’n mooie groei door. Niet alleen als student, maar ook als mens.

Kim van den Broek en Remco van de Kerkhof werken beiden voor Stichting Amarant én volgen daarnaast de deeltijdopleiding Management in de Zorg. We spraken met ze over hun ervaringen met studeren in deeltijd.

Beweegreden om weer te gaan studeren

Kim van den Broek (35): “Ik wil altijd vooruit en mezelf verbeteren. In mijn baan als persoonlijk begeleider merkte ik dat ik al snel overstijgende taken oppakte en dat ik meer wilde. Daarom ben ik in gesprek gegaan met de HR manager bij Stichting Amarant. Ik vind onderwerpen als financiën en personeelszaken erg interessant en wilde mezelf door ontwikkelen als manager.”

Remco van de Kerkhof (27): “Drie jaar geleden werkte ik als verkoopadviseur in een schoenenwinkel en zat ik in de transitie naar een andere baan. Ik heb eerder een mbo-diploma gehaald in maatschappelijke zorg en mijn keuze om terug te gaan in dit vakgebied voelde heel logisch. Na een tijdje te hebben gewerkt als groepsbegeleider merkte ik dat ik meer wilde. Ik vind het aansturen van een team en organisatie heel interessant en ben toen gaan kijken naar het verlengde hiervan. Zo hoop ik uiteindelijk een leidinggevende rol te vervullen.”

Meerwaarde van studeren én werken

Kim: “Twee jaar geleden ben ik binnen Amarant gestart als managementtrainee. Ondanks dat het geen vereiste is binnen de deeltijdopleiding Management in de Zorg om als manager te werken, voelt het wel als een grote meerwaarde. Ik kom dagelijks voor situaties te staan waarvan ik denk: oké, en nu? In de praktijk pakken situaties vaak net wat anders uit dan wat je in de klas leert. Dan is het heel fijn om met klasgenoten te kunnen sparren. Doordat al mijn klasgenoten werkzaam zijn in verschillende werkvelden, zorgen die gesprekken voor mooie inzichten.”

Remco: “Het mooie aan de opleiding is dat je je rugzak vult met veel informatie en kennis. In mijn vorige functie had ik niet de mogelijkheid om dit uit te dragen naar collega’s, maar in mijn huidige functie bevragen collega’s mij ook over onderwerpen die ik meekrijg in de studie. Doordat veel docenten praktijkervaring hebben, worden de lessen een stuk boeiender. Daarnaast zijn de ervaringen die je van klasgenoten ontvangt heel waardevol. Op die momenten kun je ook reflecteren hoe je het zelf doet en wat je nog kan verbeteren.”

Grootste uitdaging van een deeltijdopleiding

Kim: “Een strakke planning bijhouden. Ik zorg ervoor dat ik iedere week probeer bij te blijven met de lesstof. Door goed te plannen lukt het mij om werk, privé en studie te combineren. Dat is ook mijn boodschap aan iedereen die studeert: houd een planning bij!”

Remco: “Als ik kijk naar de afgelopen drie jaar zijn de veelzijdigheid aan vakken en de uiteenlopende onderwerpen voor mij de grootste uitdagingen. In sommige onderwerpen zoals beleid, coaching en financiën had ik geen achtergrond. Hier moest ik extra mijn best voor doen.”

Afsluitende boodschap

Kim: “Voor degenen die nog twijfelen over een deeltijdopleiding: ga het gewoon doen. Je maakt in 4 jaar tijd zo’n mooie groei door. Niet alleen als student, maar ook als mens heb je er veel aan. Je kan kiezen om eerst te starten met de Associate degree opleiding en daarna doorstromen naar de bachelor.”

Remco: “Als ik nu voor de keuze zou staan, had ik zo weer voor deze deeltijdopleiding gekozen. De opleiding sluit goed aan bij vraagstukken uit de praktijk. Ik wil me in de toekomst gaan specialiseren in gedragsprocessen binnen teams, daarvoor vormt deze studie een mooie basis.”