Blog Arlène Denissen: Kodak en Netflix

Het College van Bestuur kreeg op 1 oktober 2023 versterking van Arlène Denissen, die dus inmiddels bijna 9 maanden aan boord is bij Avans Hogeschool. In haar portefeuille zitten onder andere financiën, huisvesting & facilitair, ICT & digitale transformatie, personeel & organisatie(ontwikkeling), communicatie en marketing. De komende tijd deelt Arlène haar visie op het onderwijs en natuurlijk Avans in het bijzonder. Het thema ‘verandering’ staat daarbij centraal. Hoe belangrijk is het om als organisatie te anticiperen op verandering? Dat lees je in blog 1.

Arlene Denissen blog Avans Hogeschool

Toen ik studeerde – de vedettes van Oranje luisterden toen nog naar namen als Gullit en Van Basten, dus inderdaad: een tijdje geleden – las ik het boek In Search of Excellence. Dat gaat over de toenmalige kroonjuwelen van het Amerikaanse bedrijfsleven. En wat je van die bedrijven kon leren. Kodak werd in dat boek ook genoemd.

In de jaren ‘90 werd Kodak nog altijd gezien als één van de belangrijkste merken. Maar in 2011 kelderde de beurswaarde van het bedrijf met 80 procent en een jaar later viel het doek. Anno 2024 staat Kodak dan ook juist symbool voor bedrijven die de slag hebben gemist. Hoe kon het bedrijf dat laten gebeuren?

Ondergrondse ontwikkeling

Dat heeft alles te maken met een ‘ondergrondse ontwikkeling’ waarop het bedrijf onvoldoende anticipeerde. De externe omgeving van Kodak veranderde sneller en ingrijpender dan de top besefte.

Vergelijk het maar met een ijsberg die smelt. Dat proces kun je niet met het blote oog waarnemen. Veel mensen zien daarom de noodzaak en urgentie niet om dat proces te stoppen. Terwijl het smelten van ijsbergen natuurlijk een ongelofelijke impact heeft.

Kop in het zand

Zo was het ook bij Kodak, dat zich niet kon voorstellen dat mensen niet altijd foto’s zouden willen maken en printen. Signalen dat de omgeving veranderde en het businessmodel onder druk stond werden genegeerd. Bedrijven die bezig waren met de digitalisering van de foto-industrie werden ingelijfd en in de koelkast gezet. Kortom: het bedrijf stak zijn kop in het zand.

Toen kwam de smartphone en de rest is geschiedenis.

In de hoogtijdagen van Kodak, eind jaren ‘90, richtten Marc Randolph en Reed Hastings een bedrijf op dat DVD’s ging verhuren via de post. Een paar jaar later besloten Randolph en Hastings abonnementen aan te gaan bieden. En ongeveer 20 jaar na de oprichting werd het bedrijf wereldwijd bekend als streamingdienst. We hebben het natuurlijk over Netflix, hét voorbeeld van hoe verandering een bedrijf overeind kan houden.

ChatGPT

De wereld verandert nu eenmaal steeds sneller. Businessmodellen worden steeds sneller ingehaald door de actualiteit. Het belang van wendbaarheid wordt dus groter en groter. Kijk naar de komst van ChatGPT, dat laat zien dat zelfs de gigant Google niet onaantastbaar is.

De parallellen tussen Kodak, Netflix en Avans liggen voor de hand. Net als Kodak is Avans al jarenlang succesvol, als hogeschool in dit geval. Maar ook wij hebben te maken met grote veranderingen in onze omgeving. Denk aan de materialen- en energietransitie. Veiligheids- en gezondheidsvraagstukken. Continu veranderende banen en vormen van ondernemen. Ter illustratie: ongeveer de helft van alle millennials is van plan binnen 2 jaar van baan te wisselen. De noodzaak van een leven lang ontwikkelen wordt dus steeds groter.

Hoe anticiperen we op die ontwikkelingen? Hoe zorgen we ervoor dat we niet Kodak, maar Netflix achterna gaan? Later meer daarover!