Innovatiechallenge om scholieren enthousiast te maken voor techniek

Op woensdagochtend 15 november verzamelden meer dan 100 havo- en vwo-leerlingen van het Sint Janslyceum zich bij Avans Hogeschool op de Onderwijsboulevard om mee te doen aan een spannende innovatiechallenge. Een gezamenlijk initiatief van Avans en netwerkbeheerder Enexis om het tekort aan IT-professionals aan te pakken. Met een innovatief simulatiespel wil Enexis scholieren op een eigentijdse manier laten kennismaken met het IT-vak.

“In het spel moeten de scholieren proberen de energietransitie in Den Bosch zo groen en betaalbaar mogelijk te realiseren”, vertelt Jasper van Rosmalen, werkzaam bij de opleiding Informatica bij de Academie voor Technologie en Design van Avans. “Bijvoorbeeld door het stimuleren van zonne-energie met zonnepanelen. Ook gingen ze aan de aan de slag met vragen als: wanneer reserveer je energie voor elektrische auto’s? Wat doe je met opslag? Ga je investeren in accu’s om energie op te laden of te bewaren tot het weer nodig is? Aan de andere kant konden ze ook echt hardcore programmeren en met gebruik van bestaande data het gedrag simuleren.”

“Maar het is ook niet de oplossing om iedereen te verplichten allemaal zonnepanelen op hun dak te leggen, want dat kan het energienetwerk niet aan”, legt Jasper uit. "Dan is de kans heel groot dat in de zomer alle transformatiehuisjes in Den Bosch en omstreken ontploffen, omdat er ook veel energie terug het netwerk in gaat." Een belangrijke boodschap bij de opdracht was dan ook dat het netwerk niet overbelast wordt en dat er dus dat er geen transformatiehuisjes exploderen.

Meer aanmeldingen realiseren

Met een tekort aan IT-personeel in het bedrijfsleven is de keten niet op orde. Dat merken ze ook bij de opleiding Informatica van Avans Hogeschool, waar het aantal aanmeldingen achterblijft bij deze grote behoefte uit het werkveld.

Jasper: “Ondanks de groeiende vraag naar IT’ers blijven de aanmeldingen voor de informatica-opleiding aan Avans in Den Bosch achter.” Hij denkt dat dat onder andere te wijten is aan een verkeerd imago. “Zoals het beeld van een IT’er die de hele dag aan het programmeren is op zijn werkplek in een kelder zonder zonlicht en op een dieet van pizza en Red Bull”, vertelt hij. Een scholier op de dag zelf bevestigt dat hij een heel ander idee had van Informatica. “Ik dacht dat je dan de hele dag achter je computer zou zitten, maar mijn beeld is nu wel veranderd. Ik weet nu dat je als IT’er ook in het bedrijfsleven aan de slag kan en dat vind ik interessant.”

Jasper: “De grootste uitval van studenten in het eerste jaar heeft te maken met een verkeerde keuze, en dat heeft weer te maken met een verkeerd beeld dat ze van Informatica en IT in het algemeen hebben. Vandaar dat dit een zeer waardevolle dag was, ook al zijn het scholieren met allemaal Informatica in hun profiel. Juist voor die groep is het belangrijk dat je ze inzicht geeft wat het wel inhoudt, en hoe kan dat beter dan met een challenge? Daarom vond ik het ook heel mooi dat wij als hogeschool een brug kunnen slaan tussen het werkveld en de middelbare scholen en dat we in de geweldige positie zitten om die 2 met elkaar te verbinden, waardoor leerlingen op de middelbare school zich wat minder blind vliegen op hun studiekeuze maar echt zien wat er gebeurt in het werkveld.”

Een mooie bijkomstigheid

“Bovendien stappen er ruim 100 scholieren bij Avans naar binnen. Als ze niet voor Informatica kiezen, dan kiezen ze misschien wel voor een andere opleiding van Avans. Bijvoorbeeld in het interessegebied Tech. Dat is ook een mooie bijkomstigheid.”

Kennisinstelling

“We willen Avans profileren als kennisinstituut. Daarbij richten we ons voornamelijk op het werkveld, maar kijk ook eens naar het toeleverend onderwijs, de middelbare scholen. Misschien kunnen we daar wel een bijdrage aan leveren als je denkt aan het verbeteren van de overgang van middelbaar onderwijs naar een studie van Avans.”

Samenwerking

Naast de waardevolle samenwerking met het Sint Janslyceum en Enexis, werd de dag mede mogelijk gemaakt door het Centre of Expertise MNEXT, vanuit het project Energie(k) Onderwijs, dat als doel heeft meer vakbekwaam personeel op te leiden voor de energietransitie. Avans is penvoerder van dit project dat is gefinancierd binnen het Interreg Vlaanderen-Nederland VI programma. Dit is een grensoverschrijdend samenwerkingsprogramma met financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.