Film ‘Ver van Thuis’ van Avansstudent te zien bij Chassé

In de film ‘Ver van Thuis’ deelt Avansstudent Amine Airad samen met BUas-student Steven Hendrikse en Fontysstudent Sofie de Beijer de persoonlijke verhalen van Oekraïense vluchtelingen Svetlana, Maria en Katya. De docufilm draait woensdag 24 mei in het Chassé Theater in Breda. Amine: “We hopen met deze documentaire meer empathie te creëren bij de mensen.”

Filmposter Ver Van Thuis Avans Hogeschool

“Het was soms wel moeilijk”, vervolgt Amine, die Communication and Multimedia Design bij Avans Hogeschool studeert. “Ik had nog nooit met zo’n grote camera gefilmd. Maar via mijn stage bij Urban Living Lab had ik de kans om me specifiek te richten op het leren filmen. En met succes, hoe eng ik het ook vond.” De gemeenschap Urban Living Lab werd in 2019 op initiatief van Avans opgestart, met als doel om van Breda een veerkrachtige en toekomstbestendige stad te maken.

De kans om zich via het Urban Living Lab verder te ontwikkelen als documentairemaker kreeg Steven ook. “Ik moest een actueel onderwerp vinden voor mijn afstudeerproject”, aldus de hoofdproducent van de docufilm. “Er was toen (april 2022 red.) niets zo actueel als de oorlog in Oekraïne.” Dat de film nu ruim een jaar later draait in Chassé Cinema noemt Steven ‘bizar’. “Dit had ik nooit verwacht, een kinderdroom.”

Het menselijke verhaal

‘Ver van Thuis’ vertelt het verhaal van Svetlana, Maria en Katya. Het gaat over geen thuis meer hebben, hoe het thuis voor hen was vóór de inval door Rusland, hoe ze zijn gevlucht en hoe ze zijn opgevangen. Sofie, die Journalistiek studeert bij Fontys, interviewde de 3 vrouwen. “Je hoorde destijds heel veel over de gevechten in Bachmoet, de tanks en de droneaanvallen. Maar je hoorde geen verhalen van mensen die moesten vluchten en alles moesten achterlaten.”

Inmiddels is de oorlog al meer dan een jaar bezig. Sofie: “Juist nu je steeds minder over de oorlog hoort in het nieuws, moeten we dit verhaal delen en de mensen meer bewustmaken van wat de vluchtelingen doormaken.” Sofie werd zelf diep geraakt door de gesprekken met de 3 vrouwen. “Je leest van alles in het nieuws, maar als je ze dan persoonlijk spreekt komt alles pas écht binnen. Je zag en voelde gewoon hun pijn.”

Urban Living Lab

Rutger van Eijken, docent Social Work bij Avans en thema-regisseur Inclusieve Samenleving & Gezondheid bij het Urban Living Lab, is betrokken bij het evenement in het Chassé Theater: “Na de film spreek ik met de 3 makers van de documentaire, Mijntje Notermans van Buddy2Buddy en docent en onderzoeker Storytelling Nina Kramer van Avans. Samen gaan we in debat en bespreken we vragen als: Hoe welkom zijn vluchtelingen in Breda? En wat is de kracht van het delen van verhalen? Het belooft een mooie avond te worden.”

Film bezoeken

Een kaartje kost €7,50 en is te bestellen via de website van Chassé. Voor studenten is toegang gratis. Zij kunnen zich aanmelden via [email protected].

Bekijk hieronder de trailer.