Column Philippe Raets: Het waardenkompas ligt op tafel

Begin oktober is traditioneel spannend voor iedereen die in het hoger onderwijs werkt. Dan maakt de Keuzegids hbo bekend welke hogeschool op nummer 1 staat in de ranking van beste grote hogescholen van het land. De boodschap van de Keuzegids pakte wederom goed uit voor ons. Voor de elfde keer in 13 jaar staan we op de eerste plaats.

Column Philippe Raets: Het waardenkompas ligt op tafel

Uiteraard ben ik daar trots op. Ik merk binnen academies, in teams en bij medewerkers persoonlijk een grote drive om de beste te willen zijn. Noem het een collectief streven tot operational excellence. Als onderwijsinstelling ben je dat ook verplicht aan je studenten.

Het streven naar het beste heeft echter ook iets technocratisch. Voordat je het weet gaat je aandacht voornamelijk naar het ‘product’ opleidingen. Natuurlijk moet die aandacht er zijn, maar we zijn geen koekjesfabriek. Het gaat om mensen. We leiden studenten op tot professionals in de maatschappij.

Dat realiseerde ik me nog meer toen ik afgelopen week een inleiding mocht geven aan de Academie voor Management, Financiën en Bestuur bij een bijeenkomst over waarden. Het zette mij aan het denken over mijn persoonlijke waarden. Waarom doe ik dit werk en waarom kies ik voor Avans hogeschool? Het korte antwoord is dat het me altijd om de ander gaat, om mensen.

Daarom is het zo fijn om te werken bij een hogeschool als de onze. Ik doe wat ik doe voor onze medewerkers, maar ik werk vooral voor onze ongeveer 35.000 studenten. Om hen gaat het.

Mijn waarden die ik tijdens die inleiding deelde met de studenten waren: ambitieus, persoonlijk en maatschappelijk betrokken. Mijn ambitie uit zich in het streven dat het morgen beter moet zijn dan vandaag. Dat is mijn drijfveer. Bij Avans merk ik dat dit collectief zo is. Wij willen die next mile lopen en willen dat ook uitstralen.

Als school zijn waarden de kern van je bestaan. Studenten en medewerkers vormen samen een waardengemeenschap in de publieke sector. Omdat je aan onderwijs werkt en onderzoek doet, draag je bij aan de samenleving. Je bent aan je stand verplicht om je dat ten volle te beseffen. Je moet je waardenkompas constant aan hebben staan.

Binnen ons College van Bestuur ligt dat kompas wekelijks impliciet en expliciet op tafel. Zoals recent bij de discussie over de gevolgen van de energiecrisis. Het was voor de hand liggend om zelfstandige beslissingen daarover vooruit te schuiven. Argumenten genoeg: het is rijksbeleid, het moet in de cao geregeld worden, of elders. Dat hebben we niet gedaan, we hebben een mandje aan maatregelen afgesproken voor onze medewerkers.

Een ander voorbeeld is het aanpassen van onze Ambitie 2025. Daaraan hebben we inclusiviteit, diversiteit en duurzaamheid toegevoegd. Daar willen we ambitieuzer in zijn en hebben we doelstellingen voor geformuleerd.

Nadenken over welke waarden belangrijk voor je zijn, persoonlijk en voor je organisatie, maakt ook dat je nadenkt over waarom je doet wat je doet. Die vraag moet je jezelf stellen. Ik doe dat door te spreken met studenten, ze op te zoeken. Ik hoor wat hen bezighoudt, welke beslissingen ze nemen en welke ontwikkeling ze doormaken. Ik stap daarmee uit mijn eigen cocon.

Lees hier meer columns van Philippe.