Toekomst van het onderwijs: ‘Meer aandacht voor digitale geletterdheid én persoonlijker’

Het onderwijs moet snel veranderen wil het studenten en de arbeidsmarkt kwaliteit blijven bieden. Zoveel wordt duidelijk uit de lezing die de Amerikaanse onderwijsdeskundige Diana Oblinger gaf bij Avans in Den Bosch. Punt doet verslag.

Lees hier het artikel van Punt.

Oblinger is wereldwijd bekend als één van de meest vooraanstaande onderwijsdeskundigen. Ze was tot 2015 de president van Educause, een Amerikaanse non-profit organisatie die zich bezighoudt met onderwijsontwikkeling. Wereldwijd zijn er ruim 2.400 hogescholen en universiteiten aan deze organisatie verbonden. Daarnaast heeft Oblinger ook ruimschoots ervaring in het bedrijfsleven. Ze had eerder topfuncties bij techgiganten Microsoft en IBM.

Bekijk hier de volledige keynote of lees verder onder de video.

“Avans doet inspirerende dingen”, merkt Oblinger op. De onderwijsdeskundige is gecharmeerd van de wijze waarop Avans Innovative Studio werkt. “De studenten zijn vrij van roosters en werken met meerdere opleidingen samen. Dat is een voorbeeld van hoe het wel moet. Maar wil je ook in de toekomst die nummer 1-positie houden, dan moet je gaan veranderen. Doe je dat niet dan word je links en rechts gepasseerd. We moeten af van het denken in systemen als opleidingen en curricula. Het onderwijs moet in kleinere eenheden aangeboden worden. Met meer ruimte voor de kennis en creativiteit van studenten.”

Samenwerken met robots

De Amerikaanse schetst de nabije toekomst waarin steeds meer mensen samenwerken met robots. Algoritmes en data overal gebruikt worden en bedrijven globaal zoeken naar medewerkers. Ze staaft alles met hedendaagse voorbeelden. Want veel toekomstveranderingen zijn al gaande.

Vier aandachtspunten

Om in te spelen op de toekomst moeten het onderwijs opnieuw ontwikkeld worden. De vier belangrijkste aandachtspunten, volgens Oblinger zijn daarbij:

• Digitale geletterdheid, in de toekomst moet je als werknemer om kunnen gaan met digitale middelen. In elke sector.
  • Onderwijs op maat, persoonlijk en op het tijdstip waarop het de student uitkomt. Mensen blijven hun hele leven leren. Dan is belangrijk dat er aandacht is voor eerder verworven competenties en dat mensen niet drie jaren lang elke week op hetzelfde moment naar een college moeten.
  • Breng de juiste vaardigheden bij. Net-afgestudeerden moeten communicatief zijn, in teams kunnen werken en creatief problemen kunnen oplossen.
  • Maak het makkelijker voor afgestudeerden om hun diploma’s en certificaten bij te houden. Dat kan digitaal met blockchaintechnologie.

Oblinger licht de vier aandachtspunten toe en geeft voorbeelden van innovaties in het onderwijs, waarvan zij denkt dat ze werken voor alle onderwijsinstellingen. Zoals het inzetten van chatbots rondom bijvoorbeeld registratie van nieuwe studenten en apps tijdens colleges. “De nieuwe generatie communiceert via apps. Maak daar gebruik van. Nu vragen we studenten die een vraag hebben hun hand op te steken. Vraagt ze om de vraag te stellen via een app. Dat is hun manier van communiceren.”