Nominatie Avansstudent Beste VR talent

Avansstudent Thomas Neelemans maakt met zijn afstudeerproject Adnan kans om de titel ‘Beste Virtual Reality talent’ in de wacht te slepen. Neelemans behaalde dit jaar zijn diploma aan de opleiding Communicatie en Multimedia Design van Avans Hogeschool in Breda. Op 4 november worden alle winnaars bekend gemaakt tijdens de Bright VR Awards in Utrecht.

Neelemans studeerde dit jaar af met het project Adnan, waarin de centrale vraag luidde: Hoe kan virtual-reality als middel worden ingezet om de empathie voor vluchtelingen, en in het bijzonder, minderjarigen, te verhogen?

Omgeslagen bootjes

“We worden overspoeld met berichten in de media over het vluchtelingenprobleem. Dagelijks staan er in kranten artikelen over omgeslagen bootjes, protesten tegen het opzetten van een AZC en discussies over de financiering. De individuele gevallen komen veel minder in beeld”, aldus Neelemans.

Na een bezoek aan ‘The Jungle’ in Calais verdiepte Neelemans zich in de jongeren die de oversteek naar Engeland op allerlei manieren proberen te volbrengen. “Van één van deze schrijnende gevallen heb ik een fictieverhaal gemaakt. De kijker zit in het hoofd van de 15-jarige Adnan die een fatale poging heeft gedaan Engeland te bereiken. Door de inzet van virtual-reality voel je de angst en het verdriet waar de jonge Syriër onder gebukt gaat.”

VR Awards

Als geïnteresseerde de installatie van Thomas willen zien dan kan dat tijdens de VR awards op 4 november. Of tijdens de Bright days op 5 en 6 november in Utrecht. En de installatie is ook te zien op het Eindhovens film festival op 9, 10 en 11 december.