Kunststudent Ruben Mols wint St. Joostpenning 2016

Ruben Mols, student Beeldende Kunst aan AKV|St.Joost in Breda, heeft tijdens de eindexamenceremonie op 1 juli de St. Joostpenning ontvangen. Hij ontving een geldbedrag van €2500,- uit handen van Marianne de Bie, wethouder van Cultuur van de gemeente Breda.

Naast de geldprijs ontvangt Ruben Mols een exemplaar van de bronzen St. Joostpenning, met daarop zijn naam en het jaartal. Ruben Mols creëert met zijn publiek een choreografie. Mentaal en fysiek wordt de kijker geactiveerd. In het werk zitten cadeautjes verstopt met bijzondere verwijzingen waarmee de kijker wordt verrast. De variëteit aan elementen dwingen, vragen, splitsen, spiegelen, ondersteunen en relativeren elkaar en de toeschouwer. Het ‘grid’ dat de opstelling een structurele basis lijkt te geven is tegelijkertijd manipulerend en verwarrend. De jury over het werk van de winnaar: “De beweeglijke en associatieve geest van de maker komt binnen de complexe installatie buitengewoon goed tot uitdrukking. De jury is onder de indruk van de eigenheid van de maker en de gretigheid waarmee hij dat tentoon stelt.”

Genomineerden

Ruben Mols is gekozen uit een totaal van zeven genomineerden. De kandidaten voor de prijs zijn genomineerd door externe deskundigen tijdens het eindexamen. Naast Ruben Mols waren van de bacheloropleiding Vormgeving genomineerd: Lise Custers (Animatie), Helin Tazenaar (Illustratie), Dwight Fagbamila (Film), Vivian Ammerlaan (Fotografie), Simone Bauhuis (Grafisch Ontwerp) en Ilja Kramer (Ruimtelijk Ontwerp).

Jury

De jury bestond uit Femke den Boer, directeur van de kunstacademie AKV|St.Joost, en twee gerenommeerde deskundigen op het gebied van beeldende kunst en vormgeving: Ivonne van de Velden, coördinator en curator Beeldende Kunst WII Fabriek Den Bosch en Sjef Kuijsters, directeur bureau TWAALF en voorzitter van City of Imagineers.

Launch 2016

LAUNCH 2016 van AKV|St.Joost is gratis toegankelijk en te bezichtigen van zaterdag 2 juli tot en met woensdag 6 juli van 11.00 tot 18.00 uur. De expositie in Breda is op dinsdag 5 juli te bezoeken tot 20.00 uur.