Avans Academielezing 27 januari: dagdromende mens groot gevaar op de werkvloer

Telkens weer blijkt dat menselijk falen de oorzaak is van ongevallen op en buiten de werkplek. Of het nou gaat om ongelukken met machines, in de zorg of op de weg: ondanks technische voorzieningen en goede organisatorische afspraken, blijft de mens de zwakke schakel. Peter Bakker laat bij de Avans Academielezing op woensdag 27 januari zien hoe mensen hun gedrag kunnen veranderen om zo het aantal (bedrijfs)ongevallen te beperken.

Publiek kan zelf aan de slag

Tijdens de lezing confronteert Bakker de toehoorders met de feiten van een echt gebeurd ernstig ongeluk. Ze krijgen de kans om zelf te beoordelen hoe dit ongeval is gebeurd en wat de – soms onverwachte - oorzaken van het ongeval waren.

Aantal bedrijfsongevallen neemt toe

Vanaf het begin van de 20e eeuw is men bezig de werkende mens te beschermen tijdens zijn arbeid.  Van het Kinderwetje van Van Houten tot aan de Arbowet. Sinds de Tweede Wereldoorlog is men daar aardig in geslaagd en is het aantal en de ernst van bedrijfsongevallen afgenomen. Toch blijft het een hardnekkig knelpunt. De laatste jaren neemt het aantal bedrijfsongevallen namelijk weer toe.

Peter Bakker: ”Een van de meest voorkomende oorzaken van ongevallen op het werk is simpelweg het feit dat mensen met hun gedachten elders zijn. Iedereen kent wel dat gevoel dat je tijdens je vaste route op weg van huis naar werk niet eens in gaten hebt gehad hoe je precies gereden bent en wat er om je heen gebeurde. Als je in je hoofd elders zit – bijvoorbeeld door schulden of een echtscheiding - kan dat grote gevolgen hebben. Ik bespreek met het publiek hoe je dat zelf of als werkgever kan voorkomen.”

Over de spreker

Peter Bakker is een ervaren adviseur en trainer op het terrein van veiligheid en gezondheid. Peter is veiligheidskundige en expert op het gebied van Occupational Health. Hij voert consultancy- en trainingsopdrachten uit voor bedrijven vanuit zijn adviesbureau Reprise. Daarnaast doet hij bestuurswerk voor de Nederlandse Vereniging voor Veiligheidskunde (NVVK) en is hij is docent integrale veiligheid aan Avans Hogeschool. Zijn missie is preventie op gang brengen, vóór er een ernstige gebeurtenis plaatsvindt.

De Avans Academielezing

Aanmelden kan via http://www.formdesk.com/omnismart/Academielezing48. Inloop 19.00 uur met koffie en thee, start lezing 19.30 uur, einde 20.30 uur.

De Avans Academielezing is voor iedereen met een honger naar kennis. De Academielezing vindt meerdere malen per jaar plaats bij Avans Hogeschool, Hogeschoollaan 1 te Breda en is gratis toegankelijk.