Afgerond

Internationaal onderzoek naar professionalisering van lerarenopleiders, in samenwerking met Dr. Liz White, University of Hertfordshire.

De professionalisering van opleiders op scholen en instituten binnen de context van samen opleiden staat centraal in dit onderzoek van Miranda Timmermans. Dat gebeurt door uitdagingen en dilemma’s te identificeren die lerarenopleiders op instituten en scholen tegenkomen tijdens hun dagelijkse werkzaamheden. Aan de opleiders is gevraagd deze uitdagingen en dilemma’s te delen in verhalen. 

Verhalen

De verhalen worden gebruikt om inzicht te verkrijgen in de onderwerpen waar lerarenopleiders tegenaan lopen. Daarnaast vormen ze de basis voor de ontwikkeling van een tool om reflectie en discussie over de praktijk te stimuleren en inzichten te delen. De tool wordt uitgeprobeerd en doorontwikkeld met inzichten uit workshops in Nederland en Engeland en tijdens internationale conferenties. De verzamelde verhalen zijn onlangs gebundeld in Het grote verhalenboek.

Verbeteren en ontwikkelen

De doelstellingen van het onderzoek zijn:

  • De kwaliteit van de initiële lerarenopleiding verbeteren door het ontwikkelen en evalueren van professionele ontwikkelingstools voor lerarenopleiders op scholen en universiteiten. Hierbij rekening houdend met de huidige partnerschappen
  • Lerarenopleiders in staat stellen om van elkaar te leren en professionele praktijken te ontwikkelen.

Dit onderzoek is mede gefinancierd met Research Impact Grants 2017-18 van de University of Hertfordshire.

Publicaties:

Timmermans, M. with E. White.
Verhalen over Samen Opleiden. Een professionaliseringstool voor school- en instituutsopleiders. In: Glossy 3, Pabo Avans (zie ook publicaties)

White, E., Timmermans, M., & Dickerson, C. (2020).
Learning from professional challenges identified by school and institute-based teacher educators within the context of school–university partnership. European Journal of Teacher Education.

White, E., Timmermans, M., & Dickerson, C., (2020).
Learning from stories about the practice of teacher educators in partnerships between schools and higher education institutions. In A. Swennen & E. White (Eds.),  Being a Teacher Educator.

 

Engelstalige tool:
Check the website as a result of the research project Learning from stories about the practice of  teacher educators in partnerships between schools and higher education institutions. 
In 2019 komt een Nederlandstalige versie van de tool beschikbaar op het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren.

Meer weten over dit onderzoek? Mail naar [email protected].