, door

FlexiDome getest op Into The Great Wide Open festival

Onderzoekers van Avans Hogeschool ontwikkelden het innovatieve bouwsysteem FlexiDome. Vrijwilligers van het festival Into the Great Wide Open, dat begin september plaatsvond op Vlieland, testten het systeem. Met hun feedback en observaties van het bouwproces verbeteren de onderzoekers FlexiDome, dat bedoeld is als behuizing in opvangkampen voor vluchtelingen.

Amarante Böttger is lector van het lectoraat Nieuwe Materialen en hun Toepassing binnen het Centre of Expertise Veiligheid & Veerkracht (CoE V&V) en legt uit: “Tentenkampen voor vluchtelingen bestaan soms 15 tot 20 jaar en al die tijd wonen mensen in een onnatuurlijk gecreëerde woonomgeving die nauwelijks is aan te passen aan hun behoeftes. Door mensen invloed te laten uitoefenen op hun eigen woonsituatie willen we de leefbaarheid van tentenkampen vergroten en de saamhorigheid en solidariteit bevorderen. Daarnaast is het tentdoek wat nu wordt gebruikt zeer lastig recyclebaar, waardoor het na gebruik vaak verbrand wordt of gestort met alle negatieve milieu-impact van dien. Daar willen we met onze FlexiDome verandering in brengen.”

Ontwerpvrijheid

Het onderzoek en het testen op het festival werd georganiseerd in samenwerking met Innofest. Festivalvrijwilligers kregen dragers en koppelstukken. Men wilde graag weten of het nieuw ontwikkelde FlexiDome voldoende ontwerpvrijheid biedt, zodat mensen zelf hun eigen, relatief hoogwaardige tijdelijke onderkomen kunnen vormgeven en bouwen. Onderzoekers waren met name nieuwsgierig naar hoe deelnemers hun bouwwerken creëerden, welke verbeteringen aan het systeem mogelijk zijn en hoe de sociale interactie tussen deelnemers verloopt.

Optimaliseren

Onderzoeker Alain Dirven is tevreden over de testresultaten: “We hebben een vruchtbaar weekend gehad met veel waardevolle feedback van de deelnemers. We hebben een goede indruk gekregen van zowel de positieve aspecten als de punten ter verbetering van ons flexibele bouwsysteem. Hiermee kunnen we het concept verder optimaliseren.”

Onderzoeker Lucas van den Akker vult aan: “Alle deelnemers gaven aan het leuk te vinden om samen met de bouwelementen een tentontwerp te bedenken en te bouwen. Al bleek het soms niet eenvoudig om zonder plan aan de slag te gaan. Er is meer uitleg en er zijn voorbeelden nodig. En koppelstukken hebben nu allemaal dezelfde hoek van 45 graden. Door koppelstukken met meer vrijheidsgraden toe te voegen is er meer mogelijk.”

Hoe verder?

Studenten Communication and Multimedia Design kijken nu naar de toepassing van het bouwpakket en hoe het bouwen eenvoudiger gemaakt kan worden. Bijvoorbeeld met behulp van voorbeelden, een handleiding of een begeleidende app. De volgende stap is een veldtest uitvoeren met mensen in opvangkampen. Er wordt nu gezocht naar een geschikte locatie.