, door

Gevangenissen en herstelgericht werken: verbeteren door onderzoek én onderwijs

Wat doet werken of leven in een gevangenis met je? Hoe ga je hier met je verstand en gevoel mee om? Hoe kun je de verschillende invalshoeken van betrokkenen die leven of werken in detentie herkennen en rekening mee houden? Het delen van kennis en kunde hierover helpt alle partijen hun werk met meer impact te doen.

Ook Avans Hogeschool draagt hier als kennisinstelling aan bij. Niet alleen door het doen van praktijkgericht onderzoek in samenwerking met het werkveld, bijvoorbeeld door Avans-lector Bart Claes. Samen met de mensen van zijn lectoraat Transmuraal Herstelgericht Werken draagt hij met onderzoek en onderwijs bij aan de ontwikkeling van (toekomstige) professionals, om herstelrecht met impact inhoud en vorm te geven. En dit niet alleen binnen Avans Hogeschool en Nederland. Bart verzorgt in juli trainingen in Bulgarije (Economische Universiteit in Varna) voor het European Forum for Restorative Justice (EFRJ). Hij neemt vanuit deze bijeenkomsten ook weer nieuwe inzichten mee, om te delen binnen zijn lectoraat en met zijn partners. Belangrijk en nuttig werk, zeker nu misdaad internationaliseert en herstelrecht zich daar op moet aanpassen.

Wil je meer weten over onderzoek én onderwijs op gebied van herstelgericht werken in detentie? Kijk dan naar de info over het lectoraat op de website van het Centre of Expertise Veiligheid & Veerkracht.