, door

KNAW steunt wetenschapscommunicatie onderzoekers Rechtswetenschappen

Janine Janssen (Avans-lector en OU-hoogleraar) ontving samen met twee OU-collega's een toelage uit een pilotfonds van het KNAW. Een waardering én stimulans voor hun activiteiten op het gebied van wetenschapscommunicatie.

Sven Brinkhoff, Janine Janssen en Janneke Vink van de faculteit Rechtswetenschappen van de Open Universiteit (OU) ontvingen een toelage uit het pilotfonds Wetenschapscommunicatie door wetenschappers: Gewaardeerd!. Janine werkt niet alleen aan de OU, maar is ook lector Veiligheid in Afhankelijkheidsrelaties aan Avans Hogeschool.

Erkennen en waarderen
Gewaardeerd! - ingesteld door het ministerie van OCW en uitgevoerd door de KNAW - zet een stap in de richting van het zichtbaar maken en belonen van de grote groep wetenschappers die zich al geruime tijd inzetten voor wetenschapscommunicatie 'erkennen en waarderen' en benadrukt wetenschapscommunicatie als volwaardig onderdeel van een academisch takenpakket.

Wetenschapscommunicatie
'De inzendingen voor Gewaardeerd! maken voor het eerst concreet hoeveel er al door onderzoekers wordt gerealiseerd op het gebied van wetenschapscommunicatie en public engagement.' aldus de voorzitter van de beoordelingscommissie, KNAW-lid Peter-Paul Verbeek (Universiteit Twente). 'Deze opbrengst impliceert dat de totale inzet nog vele malen groter is, aangezien per faculteit maar een of twee groepen voorgedragen konden worden en daarnaast een groot aantal wetenschappers individueel met wetenschapscommunicatie aan de slag gaat.'

Onderzoekers in de media
Een greep uit onlangs verschenen artikelen en media-optredens van de drie onderzoekers. Janine Janssen publiceerde op BN De Stem het opiniestuk: 'Mensen bij elkaar zetten en dan lukt het? Nee, zo werkt samenwerking niet' en schreef voor NRC handelsblad de column 'Goed kunnen schrijven is voor de politie een basisvaardigheid'. Sven Brinkhoff werd door EenVandaag over het Marengo-proces geïnterviewd, ging op NPO Radio 1 in gesprek over undercovermethodes en gaf in het minicollege 'wat zegt de wetenschap' van de UvN antwoord op de vraag 'Is Nederland onveiliger geworden?'. Janneke Vink maakte met Jort Kelder een podcast over het bestaansrecht van dierentuinen: zijn die nog wel van deze tijd?

Over het fonds
Gewaardeerd! is bedoeld voor lopende wetenschapscommunicatieprojecten uitgevoerd door een groep wetenschappers. Er zijn 96 aanvragen ingediend, afkomstig van 62 faculteiten vanuit alle universiteiten in Nederland. Hiervan zijn er 91 gehonoreerd. Op de website van de KNAW is een overzicht te vinden van alle toekenningen.