, door

Meedenken over ideale toekomst in expositie New Canterbury Tales

Het project New Canterbury Tales van het lectoraat Gebouwde Omgeving is tussen 23 september en 22 oktober te bezoeken in het Stedelijk Museum Breda. Bezoekers kunnen tijdens de interactieve expositie een reis maken naar 2070 en meedenken over het ontwerp van een betere toekomst. Ook leren ze de fictieve bewoners van de stad New Canterbury kennen en kunnen ze deelnemen aan een interactieve presentatie.

Gedurende een maand verandert de Next-ruimte van Stedelijk Museum Breda in een open studio waar verbeeldingskracht en creativiteit samenkomen. Bezoekers worden uitgenodigd om deel te nemen aan verschillende activiteiten en samen met kunstenaars, studenten en onderzoekers van Avans Hogeschool, ARU Cambridge School of Art, Stichting KOP en Zerow te werken aan hun ideale toekomst. Het uitgangspunt: een gezamenlijke toekomstvisie op maatschappelijke problemen van nu. Via interactieve presentaties wanen bezoekers zich in de fictieve stad New Canterbury en krijgen ze de kans om in gesprek te gaan en te filosoferen over de toekomst.

Onderzoeksproject

Onderzoeker Nina Kramer van het lectoraat Gebouwde Omgeving is het project The New Canterbury Tales gestart met de vraag: ‘hoe bouwen we gezamenlijk vanuit verbeeldingskracht en storytelling aan een duurzame toekomst?’.  De vraag is gebaseerd op interviews met diverse lectoren van Avans Hogeschool. Hieruit is een frame voor een toekomstvisie opgezet, in de vorm van verhalen die zich afspelen in de fictieve en experimentele stad New Canterbury.

Tijdens de expositie kunnen bezoekers onder meer kennis maken met de bewoners van deze stad en prototypes ervaren van voorwerpen uit de toekomst, gemaakt door derdejaars studenten van Avans Communication and Multimedia Design Breda.

Partnerschap en financiering

'The New Canterbury Tales' is een unieke samenwerking tussen Avans Hogeschool, Stedelijk Museum Breda, ARU Cambridge School of Art, Stichting KOP en Zerow en is mogelijk gemaakt met financiële ondersteuning van Click-NL met een PPS-schenking van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Meer weten over het project? Bekijk hier het programma en verdere informatie.