
Nadja Kistler
Nadja Kistler
Nadja Kistler combineert haar werk als docent binnen de Ad-opleiding Zorg en Veiligheid met haar werk als onderzoeker binnen het lectoraat Transdisciplinair Samenwerken in Onderwijs van het expertisecentrum Future-Proof Education.
Loopbaan
Nadja studeerde Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde (bachelor) en Orthopedagogiek (master) aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Tijdens haar bachelor rondde ze de onderwijsspecialisaties onderwijs, onderzoek en orthopedagogiek af. In de masterfase specialiseerde ze zich in ‘Handicaps en Beperkingen’ en ‘Forensische Pedagogiek’.
Na haar studie begon Nadja als orthopedagoog in de gehandicaptenzorg, waar ze werkte met de doelgroep Zeer Ernstig Meervoudig Beperkt (ZEMB). Ze kijkt met voldoening terug op deze periode, waarin ze betekenisvol werk verrichtte voor een kwetsbare doelgroep. Daarnaast bleef ze verbonden aan de Radboud Universiteit, waar ze nog steeds jonge orthopedagogen begeleidt in het ontwikkelen van praktijkvaardigheden zoals observeren, rapporteren, gespreksvoering, testafname en coaching.
Na enkele jaren in de praktijk begon het onderwijs haar steeds meer aan te trekken. Zo kwam ze terecht bij de Ad-opleiding Zorg en Veiligheid, waar ze nu samen met een enthousiast team studenten opleidt tot weerbare en bekwame jonge professionals — een groep die hard nodig is op de huidige arbeidsmarkt.
De combinatie van onderwijs en onderzoek is voor Nadja altijd een belangrijk interessegebied gebleven. Daarom is ze blij dat ze nu één dag per week als onderzoeker meewerkt aan het project ‘Onderwijs met Perspectief’ binnen het lectoraat Transdisciplinair Samenwerken in Onderwijs.
Expertises
- Handicaps en beperkingen (Handicaps and Disabilities)
- Kritisch denken (critical thinking)
- Associate degree onderwijs (EQF level 5 education)
- Zorg en Veiligheidsdomein (Domain of Security and Social Work)
Onderzoek
Het ondersteunen van studenten bij het leren herkennen en gebruiken van verschillende perspectieven en invalshoeken zodat zij kunnen bijdragen aan complexe, maatschappelijke vraagstukken. Het onderzoek richt zich nadrukkelijk op de context van het Associate degree onderwijs.