Ina Tilma

Ina Tilma

Ina Tilma is kenniskringlid van het lectoraat Transdisciplinair Samenwerken in onderwijs.

Daarnaast is ze als docent en aanjager co-creatie verbonden aan de opleiding Social Work.

Loopbaan

Ina studeerde Rurale Sociologie van de niet-Westerse gebieden aan Wageningen University and Research. Ontwikkeling van onderop (bottom-up) heeft haar altijd geboeid, omdat daarbij alle stemmen gehoord worden en iedereen kan participeren. Mensenrechten, vluchtelingen, participatie en wijk/dorpsontwikkeling vormen de rode draad in haar loopbaan. Ze werkte achtereenvolgens bij Vluchtelingenwerk, bij Amnesty International als adviseur in het sociale domein en bij een woningcorporatie, voordat ze bij de opleiding Social Work van Avans terecht kwam. Ze ontwikkelt, coördineert en geeft les aan afstudeerstudenten. Ze ontwikkelt, coördineert, geeft les aan afstudeerstudenten en verbindt onderwijs, praktijk en onderzoek aan elkaar.

Onderzoek kenniskring

Ina is als docent-onderzoeker verbonden aan diverse lectoraten. Ze startte bij het Lectoraat Jeugd, Gezin en Samenleving met een onderzoek naar co-creatief implementeren. Ze startte het onderzoek ‘Leren van de leergemeenschappen’ dat onderdeel was van de Werkplaats Sociaal Domein Noord-Brabant. Eerst bij het lectoraat Integrale Veiligheid en daarna bij Mind the Gap. Door middel van actie-onderzoek is het concept Leergemeenschappen van de academies Social Work doorontwikkeld. Er is veel geleerd over co-creatie in de praktijk, de veranderende rol van de docent in leergemeenschappen en verwachtingen van studenten en de praktijk.

Kwartetspel

Het onderzoek is inmiddels afgerond met een (kwartet) spel dat deelnemers kunnen spelen als ze vastzitten in hun ontwikkeling of inspiratie op willen doen én met een handreiking voor docenten en facilitators met inspiratie en tips. Ook is Ina lid van de Werkgroep Lerende Praktijken van de Werkplaatsen Sociaal Domein waar ze samen met onderzoekers van andere hogescholen regelmatig publiceert over dynamieken die er in Learning Communities spelen en wat daarin het leren en samenwerken kan bevorderen. Het onderzoek hiernaar zet ze voort bij het lectoraat Transdisciplinair Samen Leren Werken in het onderwijs. Ze richt zich daarbij onder anderen op de Hybride Externe Leer en Innovatieomgevingen (Helio’s) van Avans.