, door

Symposium Continu Verbeteren

In het symposium Continu verbeteren kwamen studenten, bedrijfsleven en onderzoek samen om een gemeenschappelijk onderwerp te bespreken. Dit evenement werd georganiseerd door het lectoraat Improving Business van het Centre of Expertise Brede Welvaart en Nieuw Ondernemerschap (CoE BWNO) en de minor Continu Verbeteren van Avans Hogeschool.

Studenten presenteerden hun verbeterprojecten. De deelnemers van het event konden de verschillende presentaties beoordelen aan de hand van een aantal beoordelingscriteria. De best beoordeelde groep studenten ontving een 'Best Practice Award' van Jacomine Ravensbergen. Hulde aan de studenten die met het linnenproces op de verpleegafdelingen van het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) aan de slag zijn geweest. Met deze award wist de groep studenten zich te onderscheiden van de andere groepen op gebied van presentatieskills, kennis over het onderwerp en kwaliteit van de resultaten uit hun opdracht. Alle geslaagde studenten ontvangen een Lean Green Belt en certificaat voor hun prestaties.

Naast de presentaties van de studenten waren er verschillende sprekers die over diverse onderwerpen gerelateerd aan efficiency spraken. Waaronder docentonderzoeker Joop de Zwart, die een filosofische blik werkt op efficiency: "Wat gebeurt er als je met een filosofische bril op naar het Lean gedachtengoed kijkt? De vraag is eenvoudig gesteld, maar wat minder snel beantwoord. Je stuit eerst op de vraag wat het betekent om filosofisch te kijken." Tijdens het symposium ging Joop in op twee concepten vanuit een filosofische invalshoek.

Impact maken

Daarnaast gaf Allinda Kokkinou meer informatie over haar onderzoek over de manieren waarin de principes van Lean Management en Continu Verbeteren kunnen worden ingezet om sociale ondernemingen een grotere impact te laten maken.

Jeroen van Bergeijk durfde een tegengeluid voor efficiency te geven. Hij schrijft undercover reportages voor De Volkskrant. De afgelopen jaren werkte hij undercover bij onder andere Uber als chauffeur, in het distributiecentrum van bol.com, als koffersjouwer op Schiphol en bij het callcenter van Wehkamp. Allemaal bedrijven die efficiency hoog in het vaandel hebben staan, en waar tegelijkertijd de mensen die het echte werk doen onder beroerde omstandigheden moeten werken. Dat moet anders is zijn conclusie en dat vat hij mooi samen in één zin: "Bij de almaar groeiende zucht naar efficiency wordt vaak de menselijke maat uit het oog verloren."

Tijdens het evenement kondigde Ton van Kollenburg het The European Lean Educators Conference (ELEC) 2023 aan. Deze zal plaatsvinden in het Atrium in Den Bosch. Meer informatie over ELEC2023 en aanmelden.