Projecten

In een paar dagen van idee naar ondernemen

Grafisch ontwerpers Tim Verbakel en Anne Roos Hosters zijn afgestudeerd aan AKV|St.Joost. Al tijdens hun opleiding werkten ze veel met elkaar samen aan verschillende opdrachten, met als resultaat de Jheronimus Award. Een prijs die gemeente Den Bosch jaarlijks uitreikt aan de meest ondernemende student(en). Met deze prijs mogen ze een jaar lang gratis gebruik maken van een atelier in de Willem II fabriek.

Een eigen onderneming

Met de atelierprijs op zak startte het duo na hun afstuderen een eigen ontwerpstudio: Studio Antigif. “We hopen om komend jaar genoeg opdrachten binnen te halen zodat we daarna zelf een studioruimte kunnen betalen” aldus Tim en Anne Roos. Omdat ze tijdens hun opleiding al met het idee rondliepen om een eigen onderneming te starten, namen ze opdrachten aan om meer te leren over ondernemen. “Je eerste opdracht voor een klant is super leerzaam, maar je merkt dan wel dat je nog veel te leren hebt op gebied van ondernemen. Dus toen we hoorden van The lean start-up serie van het Avans Ondernemerscentrum besloten we om deel te nemen aan die training in ondernemerschap, op 5 dinsdagavonden in je eigen tijd.”

Andere verwachting

“Wij gingen met een heel andere verwachting deze training in”, vertelt Tim. “We dachten dat we meer zouden leren over de praktische kant van ondernemen. Zoals boekhouden, het opstellen van een offerte en je uurtarief berekenen. Maar het ging meer over hoe je jezelf als ondernemer in de markt zet. Hoe je jezelf verkoopt. Welke visie je hebt, welke doelgroep je voor ogen hebt en wat je hen te bieden hebt”. Anne Roos vult aan “Op de academie lag de focus meer op ontwerpen en het ontwikkelen van een sterk concept. Praktische zaken komen minder aan bod. Vandaar dat we daar meer over wilden leren, terwijl tijdens de cursus bleek dat we eerst een stapje terug moesten doen. Niet erg, want dat was juist heel leerzaam. Je moet toch eerst je positionering helder hebben voordat je aan de praktische kant begint. Gelukkig kregen we aan het eind de kans om onze vragen daarover alsnog te stellen.”

Mad lips

“Al tijdens de eerste avond moesten we in 1 zin vertellen wie we zijn als bedrijf en waar we voor staan. Dat doe je via Mad lips, vergelijkbaar met de elevator pitch. Best lastig om dat al concreet over te brengen. Wij vertelden over ons startend bedrijf Studio Antigif waarbij we de focus hebben op duurzame en sociale ontwerpen. Wij willen aansluiten bij bedrijven die duurzaam en maatschappelijk verantwoord bezig zijn. Maar dat bleek nog te breed en niet concreet genoeg. We kregen goede feedback waarmee we verder konden. Zo moesten we eerst onze doelgroep helder krijgen en uitzoeken wie die bedrijven zijn. Bijvoorbeeld de gemeente Den Bosch. Daarna is het de bedoeling dat je met de bedrijven uit je doelgroep in gesprek gaat over jouw idee en of daar belangstelling naar is.”

De methode

“In de training ga je aan de slag met The lean start-up. Een methode waarbij je leert om eerst een prototype te maken en dat te testen onder je doelgroep. De feedback die je van hen krijgt is essentieel voor het aanscherpen van je idee. Pas daarna werk je jouw plan volledig uit en ga je jouw product of dienst doorontwikkelen. Na de tweede trainingsavond moesten we ons idee bij de klant testen. Het was heel leerzaam om wat we geleerd hadden bij een echte klant toe te passen. Bij ons is dat bijvoorbeeld een portfolio. Je hoeft dus geen grote investeringen te doen om te kijken of je idee aanslaat bij je doelgroep.”

Een aanrader

“Iedereen die een eigen onderneming wil starten raden we aan om deze training te volgen. Je hoeft nog geen startend bedrijf te hebben, een idee daarover is al voldoende. Je leert vooral om te kijken of het idee of het product dat je in je hoofd hebt ook in de echte wereld gaat werken.”