Thomas Fokker ontdekt de ondernemer in hem

Thomas: “Ik wil graag een eigen bedrijf beginnen, samen met Mara Kuijpers, een oud-klasgenoot. We hebben veel ideeën waar we nu al druk mee bezig zijn. Maar ik twijfelde of ik een eigen bedrijf moet beginnen. Of ondernemen wel echt bij me past. 2 andere oud-klasgenoten zijn ook samen een bedrijf begonnen. Zij hebben inmiddels veel opdrachten. Dat is natuurlijk een goed voorbeeld. Bovendien vertelde een gastdocent ons meer over ondernemen. Hij raadde ons de training Ondernemen met je talent van het Avans Ondernemerscentrum aan. Samen met Mara volgde ik de training.”

Jezelf verkopen

“Deze 3-daagse training laat je ontdekken wat jouw kwaliteiten en talenten op het gebied van ondernemen zijn. Door de oefeningen kom je erachter of ondernemen bij je past. We moesten onszelf bijvoorbeeld pitchen. Zo leer je jezelf te verkopen. Ik stond daarbij op een echte zeepkist.

In een andere opdracht leerden we juist gebruik te maken van elkaars kwaliteiten. Ik moest hiervoor in mijn eigen omgeving op zoek naar willekeurige problemen waar mensen of bedrijven in het dagelijks leven tegenaan lopen. Tijdens de training analyseerden we deze problemen in groepsverband en werkten we een oplossing uit. Zo ging ik aan de slag met het probleem dat kantoormensen te weinig bewegen. Ik bedacht een walking desk, een verrijdbaar bureau waarbij kantoormensen werden gestimuleerd om ermee te lopen. Een illustratiestudent maakte er een schets van en daarvan maakte ik een prototype in 3D. Vervolgens presenteerde een communicatiestudent het idee. Dit was een erg goede oefening, want zo leer je om samen te werken en gebruik te maken van elkaars talenten en kansen te zien én die te pakken.”

Ik als ondernemer

“In de training leerde ik mijzelf goed kennen als ondernemer. Aan de ene kant ligt ondernemen mij en ben ik erg prestatiegericht, aan de andere kant moet ik ook nog veel leren. Bijvoorbeeld sneller op mensen afstappen. Ik moet marktgerichter zijn. En ik kan nog  beter leren plannen. Daarnaast mag ik proactiever zijn en meer risico’s durven nemen. Maar als ik iets met passie doe en ik heb een goed idee, dan moet dat wel goedkomen.”

Verwachting uitgekomen

“Mijn verwachting van deze training is dus helemaal uitgekomen. Ik ging de training in om te ontdekken of ondernemen bij me past. Ik wilde niet zozeer meer leren over het ondernemen zelf. Daarvoor ga ik de vervolgtraining The lean start-up serie doen. Die training is volgens mij wel gericht op het ondernemen zelf. Ik denk dat je daar meer leert over acquisitie: hoe je klanten aanspreekt en hoe je opdrachten binnenhaalt.”

Een eigen bedrijf starten

“Na die vervolgtraining is de tijd rijp om samen met Mara ons eigen bedrijf te starten. Tijdens onze opleiding werkten we al veel samen. Daarbij vulden we elkaar goed aan. Zij is meer gericht op het maken van karakters. Denk bijvoorbeeld aan de hamsters van Albert Heijn. En ik ben meer gericht op het creëren van de omgeving daarvan. Zoals achtergrond en vormgeving. We weten nog niet helemaal hoe we moeten beginnen, maar hebben er alle vertrouwen in dat we dat in The lean start-up serie gaan leren.”

Aanraden

“Ik zou de training Ondernemen met je talent zeker aanraden als je twijfelt of ondernemen bij je past. Daarbij maakt het niet uit welke opleiding je doet en in welk jaar je zit. In mijn groep zaten ook tweede- en derdejaarsstudenten.”