Projecten

De markt op met Brabantse cider

Enkele jaren geleden kwam eigenaar Ron Langeveld van Wijngaard Dassemus in Chaam in contact met een appelboer, die vertelde over de strenge eisen die supermarkten stellen aan het uiterlijk en de grootte van appels. Deze strikte normen leiden tot een groot appeloverschot, waar weinig mee wordt gedaan. Omdat het productieproces van wijn en cider veel op elkaar lijken en appels het grote voordeel hebben dat ze het hele jaar verkrijgbaar zijn, zag Ron kansen. En zo produceert hij inmiddels behalve Brabantse wijn ook cider van eigen bodem.

Samenwerking

Waar hij van het productieproces veel verstand heeft, heeft hij dat naar eigen zeggen minder van marketing. Dus ging hij te rade bij het Avans Ondernemerscentrum. Door achtereenvolgens studenten van de minor Interdisciplinary Consultancy en van Student in Bedrijf is intensief meegedacht over het op de markt brengen van de cider. De studenten voerden een concurrentie- en doelgroepenanalyse uit, keken naar logistiek en prijsstelling en zelfs naar de vormgeving van het etiket. Tot grote tevredenheid van Ron Langeveld, die de samenwerking met het Avans Ondernemerscentrum in de toekomst graag voortzet.