Vandaag maken we de vlag van verbinding, vertelt drag queen Le Poison Ruby op woensdag 11 oktober, de dag dat de Onderwijsboulevard in Den Bosch in het teken staat van Coming Out Day, een jaarlijks evenement dat op 11 oktober wordt gevierd. En bedoeld is om bewustwording te creëren en steun te bieden aan mensen in de LGBTQ+ community.

Acceptatie

De aanwezige studenten maken protestborden met gevoelens die ze op straat ervaren, daaruit spreekt de worsteling met het gevoel om geaccepteerd te worden. Hoewel er vooruitgang is geboekt, is er helaas nog steeds een zorgwekkende opkomst van haat jegens queer mensen, merkt Poison Ruby op. Student van de filmacademie Zoé Beekes benadrukt het belang van eerst jezelf liefhebben, daar begint het mee. Hoewel het vaak als cliché wordt bestempeld, is het juist deze boodschap die de waarde van deze dag onderstreept. Met haar documentaire Gewoon Anders geeft ze de aanwezigen een inkijkje in haar leven, ze groeide op met 2 moeders en 2 vaders.

Verbinding

Een geslaagde dag vol samenwerking en verbinding, de allereerste samenwerking tussen zoveel verschillende organisaties en scholen in Den Bosch voor de Regenboog Community. Met als resultaat de vlag van verbinding, een vlag waar vele aanwezigen aan meebouwen.

Onder de aanwezigen natuurlijk het Koning Willem 1 College, de locatie van de Coming Out Day, en studenten en medewerkers van alle scholen op de Onderwijsboulevard, van voortgezet onderwijs tot hbo. Ook COC Noordoost-Brabant en antidiscriminatiebureau RADAR zijn aanwezig, evenals de gemeente ’s-Hertogenbosch, de wethouder en de politie Roze in Blauw, het politienetwerk voor de LHBTI-gemeenschap.