Per 1 juni start dr. Teun van Ruitenburg (33) als lector Ondermijning bij het Centre of Expertise Veiligheid & Veerkracht van Avans Hogeschool. Teun werkt nu als onderzoeker bij het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR), waar hij onderzoek doet naar evidence-based policing in Nederland.

Teun van Ruitenburg nieuwe lector Avans Hogeschool

Jacomine Ravensbergen, vicevoorzitter van Avans en verantwoordelijk voor de portefeuille onderzoek, ziet de komst van Teun als een zeer goede aanvulling op het Centre of Expertise Veiligheid en Veerkracht: “Met de komst van deze energieke en ondernemende wetenschapper als lector Ondermijning versterken we onze positie als kennisinstelling rondom dit cruciale thema voor de veiligheid van onze samenleving. Avans heeft een goede onderzoeksploeg op dit thema. Door de transdisciplinaire verbinding met onderzoek en onze opleidingen als Veiligheidskunde, Bestuurskunde, HBO-Rechten, Social Work, ICT en technologie kunnen we vanuit meerdere disciplines expertise ontwikkelen die cruciaal is om ondermijning effectief aan te pakken.”

Samenwerking met NSCR

Janine Janssen, lector Veiligheid in Afhankelijkheidsrelaties en hoofd Onderzoek bij het wetenschappelijk centrum voor eergerelateerd geweld bij de politie, verheugt zich op de komst van Teun en de samenwerking met het NSCR. “Niet alleen omdat ondermijning maatschappelijk een belangrijk thema is. Ik kijk ook uit naar de verdere wetenschappelijke samenwerking tussen Avans en het NSCR. Wij hebben elkaar veel te bieden.” Beate Völker, directeur van het NCSR, vult daarop aan: “De samenwerking van een instituut met veel kennis van maatschappelijke processen, zoals Avans, met een onderzoeksinstituut waar fundamenteel onderzoek wordt verricht, zoals het NSCR, is heel mooi en waardevol. Ik kijk uit naar de wederzijdse inspiratie en gemeenschappelijke projecten."

Verbinding met onderwijs

Teun start per 1 juni voor 1 dag in de week, om zijn werkzaamheden bij het NSCR goed over te kunnen dragen. Vanaf 1 september werkt hij 3 dagen per week als lector Ondermijning en 2 dagen per week bij het NSCR. Teun vindt het bijzonder dat hij de rol van lector mag gaan vervullen: “Ik zie het als mijn uitdaging om wetenschappelijk met praktijkgericht onderzoek te verbinden. Ook kijk ik uit naar de verbinding met het onderwijs van Avans. Daarbij mag ik me gelukkig prijzen met een volwassen lectoraat dat al op verschillende manieren actief is binnen het veiligheidsdomein.”

Brede kennis en nieuwe onderzoekslijnen

Het lectoraat is ook trots op de komst van Teun. Onderzoeker Jonas Stuurman: “Teun is met zijn brede kennis over de bestuurlijke aanpak van ondermijning een grote verrijking voor het lectoraat. We kijken ernaar uit om samen met hem de koers voor de komende jaren uit te zetten en met behulp van onderzoek een praktische bijdrage te leveren aan de ondermijningsaanpak.” Daarnaast sluit Teun zijn expertise ook goed aan bij nieuwere onderzoekslijnen, zoals de financiële aanpak van georganiseerde criminaliteit en ondermijning. Onderzoeker Thom Snaphaan: “Teun heeft net als ik bij het Functioneel Parket van het Openbaar Ministerie gewerkt, in een team waar de datagedreven aanpak van criminele geldstromen centraal staat. Die financiële kant is exact waar het bij veel vormen van georganiseerde criminaliteit en ondermijning om te doen is.”

Aanpak van georganiseerde misdaad versterken

Teun startte zijn wetenschappelijke carrière op de Erasmus Universiteit Rotterdam, waar hij is gepromoveerd op een onderzoek naar de aanpak van Outlaw Motorcycle Gangs. “Ik zie mezelf als een gedreven onderzoeker met interesse in een breed scala aan criminologische onderwerpen. Ik ga graag op zoek naar de onbekende kant van een verhaal. Mijn aandacht gaat in het bijzonder uit naar de aanpak van georganiseerde misdaad. Er gebeurt heel veel op dit terrein en ik kijk ernaar uit om deze aanpak met wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek te versterken.”