Hoe kun je grondstoffen efficiënt inzetten in de bouw, zodat de CO2-uitstoot wordt verminderd gedurende de levenscyclus van een gebouw? Hiervoor is een integrale aanpak voor circulair en biobased bouwen ontwikkeld, die de basis vormt voor de bouwsector. Hier werkten de afgelopen 4 jaar meerdere onderzoekers aan, waaronder Monique Voet van het lectoraat Gebouwde Omgeving van Avans Hogeschool, samen met onderwijs-, onderzoeks- en zakenpartners uit België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Het boek ‘Building Tomorrow’ is één van de resultaten van het onderzoek.

Boek Building Tomorrow Avans Onderzoek

Circular Bio-based Construction Industry

Het onderzoeksproject, genaamd 'Circular Bio-based Construction Industry (CBCI)', eindigde op 30 september 2022. Het werd met bijna 7 miljoen euro gefinancierd door Interreg 2 Zeeën 2014-2020. Dit is een programma voor Europese territoriale samenwerking. Het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) is een van de financiers van het programma.

Het onderzoek leverde veel resultaten en tools op, zoals diverse publicaties, online cursussen, een praktische gids, real-life gebouw, living labs en een haalbaarheidsstudie. Allemaal bedoeld om (toekomstige) professionals te inspireren en te voorzien van praktische informatie voor hun eigen bouwprojecten, in elke fase van het proces. Het doel van CBCI is bijdragen aan de toepassing van nieuwe oplossingen voor de circulaire economie.

Lees meer over de tools voor circulair en biobased bouwen in dit magazine.

Building Tomorrow

Het boek bevat 24 educatieve modules over circulaire constructies. Door dit boek is de uitgebreide kennis over circulair bouwen met biobased materialen die tijdens het project is ontwikkeld, nu ook beschikbaar voor het hoger onderwijs. De lesmodules zijn geschikt voor zowel bachelor- als mastercurricula. Elke lesmodule biedt een kant-en-klaar pakket met literatuur en onderwijsmateriaal over duurzaam bouwen. Op basis van inzichten, methoden en authentieke voorbeelden die zijn opgedaan tijdens het CBCI-project.  Het studieboek is een samenwerking tussen Avans Hogeschool, KU Leuven University en HZ University of Applied Sciences.

“Het samengestelde projectteam voor het boek bestond uit 3 onderwijsinstellingen uit 2 landen, hierin zaten 7 auteurs”, aldus Monique Voet. “Zij hebben kritisch gekeken naar de krachten en talenten van het individu. Op basis hiervan ontstond een krachtig samenwerkingsverband, met een heldere rolverdeling. We werkten samen op basis van vertrouwen, stonden voor elkaar klaar en deden alles met plezier en humor. Achteraf bleek dit een magische formule waar we erg gelukkig mee zijn.”

Impact van het boek

Het boek is inmiddels online uitgegeven, 140 keer gedrukt en 310 keer gedownload. De interesse is groot en het projectteam is apetrots. Vanwege het internationale karakter van het CBCI-project en het projectteam is het boek ook uitgegeven in het Engels.

Aan de slag met 'Building Tomorrow'? Download dan het boek.

Hoe nu verder?

Het boek is af en het CBCI-project is afgerond. Hoe houden we de aandacht voor het boek levend? Er worden lezingen gegeven, er liggen plannen voor een webinar klaar en er wordt aan acquisitie gedaan om de wereld meer circulair en biobased te laten bouwen.

Mocht je hier meer ideeën over hebben, neem dan contact op met Monique Voet.

Partners van het CBCI-project

Avans werkt als lead partner van het onderzoeksproject samen met 9 kennisinstellingen en organisaties. Betrokken externe partijen uit 4 Europese Regio’s: Kamp C (BE), University of Bath (UK), Emergis (NL), CSTC-WTCB (BE), Agrodome (NL), Vlaamse Confederatie Bouw (BE), KU Leuven (BE), Provincie Zeeland (NL), HZ University of Applied Sciences (NL) en 18 observer partners.