Van papierafval naar grondstof, van plantaardige voeding tot recyclebare bureaustoelen. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de duurzame stappen die Avans de laatste jaren genomen heeft.

afvalvrije hogeschool

Voor en achter de schermen van Avans werken we hard aan een compleet circulaire bedrijfsvoering. Want duurzaamheid staat hoog in het vaandel en daarbij leggen we de lat hoog.

Samen met leveranciers

In 2030 wil Avans een volledig circulaire bedrijfsvoering hebben. Maar dat kunnen we niet alleen. Daarom vragen we al onze leveranciers en samenwerkingspartners om onze gedragscode duurzaamheid te onderschrijven. Een mooi instrument om de bewustwording rondom duurzaamheid te vergroten en de samenwerking te versterken. Het helpt ons om in gesprek te gaan met partners en op basis daarvan afspraken te maken. Dit geldt overigens niet alleen voor contracten die we afsluiten. Ook bij losse inkopen zetten we in op duurzame varianten en hebben we aandacht voor de Sustainable Development Goals.

Circulaire catering

Met onze cateringpartner Eurest werken we nauw samen aan een circulair cateringaanbod, waarbij we grondstoffen steeds opnieuw gebruiken. Daarmee gaan we voedselverspilling tegen om de impact op het milieu zo beperkt mogelijk te houden. Zo vind je bij Avans steeds meer vega(n) producten, bieden we onverkochte producten aan met korting, of maken we soep van ‘geredde’ groenten.

Op weg naar een afvalvrije school

Het lukt binnen Avans steeds beter om afval te scheiden. Het aandeel restafval is de laatste jaren flink gedaald, waardoor een groot deel van ons afval een nieuw leven krijgt. Naast de gescheiden afvalbakken die we al hebben, kunnen studenten en medewerkers sinds begin dit jaar ook onze voedselresten gescheiden weggooien bij Avans. Daardoor laten we nog meer afval recyclen tot grondstoffen. Ons doel: in 2030 is Avans Hogeschool een circulaire school met minimaal 90 procent recyclebare afvalstromen.

De cirkel is rond

Voor elke inkoop letten we op het cradle-to-cradleprincipe. We kopen vooral producten in die zijn hergebruikt en die onschadelijk afbreekbaar zijn. We werken duurzaam samen met afvalverzamelaar Renewi, papierproducent WEPA en CWS Hygiëne. Als ketenpartners maken we samen de cirkel rond om van papierafval weer grondstof te maken. We werken lokaal en duurzaam samen bij de productie en levering van recyclede papierproducten zoals toiletpapier en papieren handdoekjes:

Bij Avans gooien we ons oud papier en tot eind 2023 onze koffiebekers gescheiden weg. Renewi brengt dit papierafval naar WEPA die er nieuwe papierproducten van maakt, zoals toiletrollen. WEPA levert de producten aan CWS Hygiëne en CWS levert de producten aan Avans. En de cirkel is rond.

Minder schoonmaakmiddelen

Ook binnen de schoonmaak speelt duurzaamheid een rol. Zo leren de schoonmakers van onze leverancier CSU op een duurzame manier schoon te maken. Ze reduceren hun afval en gebruiken minder schoonmaakmiddelen. De schoonmaakwagens zijn volledig circulair. En je zou het niet zeggen, maar de bedrijfskleding die ze dragen is gemaakt van gerecycled textiel, snijafval van textiel, oude petflessen en visnetten. Ook werken we sinds vorig jaar met een speciale schoonmaakapp, zodat CSU op basis van data onze gebouwen gerichter kan schoonhouden. Tot slot maakt CSU bij Avans gebruik van osmosewater. Dit maakt niet alleen beter schoon, maar zorgt er ook voor dat we 95 procent minder schoonmaakmiddelen gebruiken.

Gepimpte bureaustoel

Het kan zomaar zijn dat je op een tweedehands vergaderstoel zit. Als meubilair over is, zetten we dit weer in op andere plekken binnen Avans. We willen namelijk zoveel mogelijk hergebruiken. Daarnaast kopen we kantoormeubilair slim in. Zoals tweedehands vergaderstoelen die voorzien zijn van nieuwe stoffering. En nieuwe duurzaam gemaakte en volledig recyclebare bureaustoelen. Door de lange levensduur van onze meubels, verminderen we het grondstofverbruik, de afvalberg en onze CO2-uitstoot.

Duurzaam koffiedrinken

Bij Avans genieten we ook nog steeds van een duurzaam kopje koffie. Met CO2-neutrale koffie, fairtrade organic thee en energiezuinige en recyclebare machines, blijft onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk. Ook ons koffieafval laten we duurzaam verwerken. En via onze koffieleverancier steunen we allerlei maatschappelijke en duurzame initiatieven. Een flinke investering in duurzaamheid. Bovendien levert het lekkere koffie op.

Meten is weten

Om een goed beeld te krijgen van de effecten van onze duurzame ambities, plannen en acties, hebben we een CO2-boekhouding opgezet. Voor reizen, afval en energie is inmiddels een dashboard ingericht. We gaan deze boekhouding verder vorm geven om nog nauwkeuriger te meten.

Grote duurzaamheidsstappen

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de grote duurzaamheidsstappen die Avans maakt. We zijn trots op de vele initiatieven die er vanuit Avans ontstaan en zijn blij dat duurzaamheid steeds meer verankerd raakt in onze strategie, in onze bedrijfsdoelstellingen én in onze Ambitie 2025.