Bij de Diezemonding in Den Bosch ontstaat een nieuw bos vol afstudeerbomen die Avans Hogeschool cadeau geeft aan studenten die afstuderen. Vorig jaar gingen de eerste 4.000 bomen de grond in. In november volgen er nog bijna 5.000, de gemeente Den Bosch vult dit aan tot 6.000. Jan van Mil van de gemeente vertelt hoe het bos er nu bijstaat.

Afstudeerboom Avans

Als ecoloog is Jan betrokken bij de aanleg van het nieuwe bos. Een van zijn taken is het selecteren van de juiste bomen en planten. “Als we nieuwe natuur creëren, kiezen we altijd voor bomen en planten die van nature al voorkomen in dat gebied,” legt Jan uit. “Die hebben namelijk de meeste kans om te overleven op die plek, zonder dat wij daar als mens op moeten ingrijpen.” Want dat is het uiteindelijke doel: een bos creëren dat zichzelf reguleert.

Biodiversiteit

Bij het selecteren let Jan ook op de ecologische meerwaarde van de bomen. Jan: “Komen er veel bijen op af of is het een plant met bessen die aantrekkelijk zijn voor vogels? Biodiversiteit is heel belangrijk in zo’n gebied. Creëer je een gebied waar te veel planten of dieren van dezelfde soort voorkomen, dan verspreiden ziektes zich makkelijk. En die kunnen dan weer overslaan op mensen. Die kans is veel minder groot als er een ecologische balans is.”

Daarnaast koos Jan specifiek voor bomen die snel groeien, zodat er eerder een bos ontstaat. “Die snelgroeiende bomen bieden binnen een paar jaar een goed klimaat voor andere soorten om zich te vestigen,” vertelt Jan. “Maar er zitten ook struikvormers tussen, die laag blijven.” In totaal zijn er nu 11 verschillende soorten te vinden in het bos. Hoewel je het nog niet echt een bos kunt noemen, dat duurt nog zo’n 25 jaar. “Je ziet nu vooral distels en wilgenroosjes. Die zijn in 1 jaar tijd net zo groot of zelfs nog groter dan de bomen die we hebben geplant. Het bos is nu dus een ondoordringbare ruigte,” vertelt Jan.

Zelf reguleren

Hij kan nu dus ook nog niet vertellen hoe het gaat met het bos. “Dat kan pas als die distels zijn uitgebloeid. Dan zien we welke bomen het wel hebben gered en welke niet.” Want hoewel een bos zichzelf prima kan reguleren, ziet Jan er wel op toe dat er daadwerkelijk een bos ontstaat. “Als er heel veel bomen zijn doodgegaan in het eerste jaar, planten we daar wel nieuwe voor. En we onderzoeken waarom ze het niet gered hebben. Was de bodem toch niet goed voor deze soort of was de zomer te droog? Daar stemmen we ook de keuze op af voor de bomen die dit jaar de grond in gaan.”

Toch groeien niet alle geplante bomen uit tot volwassen bomen. Naar verwachting overleeft zo’n 25 tot 30% het. “Maar dat is ook hoe het hoort te gaan,” legt Jan uit. “De ene boom groeit heel snel en werpt daarmee schaduw op de bomen. Sommige bomen en planten doen het heel goed in die schaduw, andere juist weer niet. Die blijven kleiner of gaan dood. Die bomen maken op die manier weer ruimte voor andere bomen en planten, die het wel goed doen op die plek.” Dat kunnen afstammelingen zijn van de soorten die de alumni planten, maar ze kunnen ook van buitenaf komen. Zoals die distels en wilgenroosjes die er nu staan. “Die blijven een jaar of 5 en dan verdwijnen ze weer. Dan komen er weer andere tijdelijke soorten tot je uiteindelijk die bosstructuur krijgt,” voorspelt Jan.

Biodiversiteit, CO2-compensatie en koelte

Maar waarom wil Avans zo graag een bos creëren? Jan: “Het heeft verschillende voordelen. De biodiversiteit en CO2-compensatie, wat helpt tegen de klimaatverandering. En bosgebieden helpen de temperatuur te temperen. Bomen en planten verdampen namelijk meer water dan vlakke grond. En al dat water dat dan in de lucht komt, koelt die lucht weer af. Zo kunnen we helpen de extremen in het klimaat wat af te remmen. Allemaal bijkomende voordelen van dit mooie initiatief van Avans. En dat is ook de reden dat wij als gemeente Den Bosch graag helpen dit bos te ontwikkelen.”

Ben jij in studiejaar 2021-2022 afgestudeerd? Registreer dan nu je Afstudeerboom.