Een reis is een ontmoetingsplaats. Wie de afgelopen weken op vakantie is geweest zal dat beamen. Een liederlijke ontmoeting in een klein dorpsbarretje of stadse club, of gezamenlijke ontroering bij het zien van wonderschone natuur, architectuur of cultuur. Een reis zet je zintuigen open. Misschien ontmoet je wel de liefde van je leven. Of misschien vergaar je wijsheden die je de rest van je leven helpen, doordat je hindernissen hebt moeten nemen en tegenslagen hebt moeten overwinnen.

Ik herken dat, ook in het klein. Mijn studie in Nederland en ouderlijk huis in België daagden me uit om zonder studenten-ov met een beperkt budget op en neer te reizen. In de jaren dat ik zo, vaak liftend, naar mijn ouders reisde, ontmoette ik veel mensen met verschillende achtergronden.

Een studie is eveneens een reis. Je kiest een weg, stapt in en gaat op pad. In die reis naar de toekomst neem je soms een afslag, omdat je interesse verandert of omdat een andere studie beter bij je past. Je leert. Maar vooral ontmoet je mensen, met andere verhalen en andere achtergronden. In de bijna 4,5 jaar die de meeste hbo’ers gebruiken voor hun studie leg je dwarsverbanden en maak je vrienden voor het leven.

Tijdens de reis die je studie duurt ben je net als Phileas Fogg, die in het verhaal van Jules Verne in 80 dagen de wereld over reisde. In wisselende gezelschappen maak je stappen vooruit. Je ontmoet studiegenoten of jaargenoten, vrienden en vriendinnen bij sportverenigingen of vindt aansluiting bij toevallig ontstane stapclubjes. Of je wordt lid van een studievereniging. Door de reis die je maakt in je studietijd ontstaan duizenden dwarsverbanden tussen toekomstige stedenbouwkundigen, ondernemers of docenten. Liefdes bloeien op en doven weer. Zo is het leven.

Juist in deze tijd is het mooi om die verbinding te zoeken en elkaar te ontmoeten. Elke studielichting kent zo zijn verhaal. Een van die verhalen is samen avonturen beleven en die met elkaar delen. Met elkaar wilde plannen maken en ze uit voeren.

Een reis om de wereld in 80 dagen? Waarom niet. Maar wat je ook gaat doen, geniet en ontdek. Of, zoals Phileas Fogg zou zeggen: ‘Ik zie dat het allesbehalve nutteloos is om te reizen, als je iets nieuws wilt zien.’

Lees hier meer columns van Philippe Raets.