Na de oproep van de Rijksoverheid, zetten we ook bij Avans de thermostaat in onze eigen gebouwen gemiddeld 2 graden lager. De norm wordt 19 graden. Het doel hiervan is om minder afhankelijk te zijn van Russisch gas. Bovendien is het ook goed voor het klimaat en zorgt het voor een minder hoge energierekening.

Begin april werd bekend dat in ruim 200 overheidsgebouwen de thermostaat standaard op 19 graden komt te staan. Met de energiebesparingscampagne ‘Zet ook de knop om’ wil de overheid niet alleen particulieren, maar ook bedrijven inspireren om hetzelfde te doen. Avans heeft besloten om dit voorbeeld te volgen.

Avansgebouwen

De temperatuurverlaging wordt doorgevoerd in alle eigen gebouwen van Avans. Alleen ruimtes die bepaalde condities vereisen, zoals laboratoria, vallen daarbuiten. Voor de gebouwen die we huren en/of delen met andere huurders, gaan we eerst nog het gesprek aan met de (ver)huurders.

Op de lange termijn wil Avans het energieverbruik verder verlagen en zo veel mogelijk gebouwen op een duurzame manier verwarmen en koelen. Indien mogelijk doen we dit zonder gebruik te maken van gas. Zo wordt bijvoorbeeld de nieuwbouwlocatie in Den Bosch straks volledig duurzaam verwarmd, zonder gas te gebruiken.

Draagvlak

Omdat het inmiddels half april is, zullen de meeste medewerkers en studenten waarschijnlijk nog niet veel merken van deze aanpassing. Dat verandert vanaf het najaar. Door duidelijk uit te leggen waarom we dit doen, hopen we dat iedereen binnen Avans begrip heeft voor de maatregel. Als het later dit jaar weer kouder wordt, vragen we medewerkers en studenten ook om in hun kledingkeuze rekening te houden met de aangepaste temperatuur. Zo hopen we klachten te voorkomen en blijft het aangenaam om bij Avans te werken en studeren.